Hallo.
Ik weet niet of er al een topic over is, maar ik heb hulp nodig, want ik ben ten einde raad.
Ongeveer twee jaar geleden, na een relatief korte rit van 30 km, kon ik niet meer schakelen in de auto.
Ik kwam thuis en bracht de auto naar de dealer waar mijn vader hem kocht, omdat hij nog onder de garantie viel. Lang verhaal kort: ze namen de auto niet aan, omdat ze beweerden dat de garantie alleen de motor dekte. Omdat hij al bij de garage stond, besloot ik hem terug te brengen en kreeg ik een offerte van ongeveer € 750 voor de koppelingsset.
Helaas moest ik dit bedrag betalen, maar het schakelen leek nog steeds wat moeite te kosten. Ik ben meerdere keren teruggegaan naar de garage; ze hebben de auto opnieuw gerepareerd, maar hij zag er nog steeds als nieuw uit.
Na deze periode, nu gedeeltelijk buiten de garantie, kan ik niet meer in de eerste versnelling schakelen als ik bijvoorbeeld stilsta voor een stoplicht of bergopwaarts rijd, terwijl de eerste versnelling altijd gebruikt zou moeten worden. Ik kan ook niet terugschakelen van de 5e naar de 4e. Alles werkt verder prima.
Als ik de auto uitzet, kan ik zonder problemen in alle versnellingen schakelen.
Na het lezen van verschillende forums over dit onderwerp ben ik veel oplossingen tegengekomen:
- Klepsteelrubbers;
- Tandwielspoelen;
- Koppelingsplaat;
- Versnellingsbak;
- Enzovoort.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, want ik ben ten einde raad en wil, en kan, geen € 750 meer uitgeven.