Hallo, goedendag. Ik kom uit Morelia, Michoacán, Mexico. Ik heb een vraag en ik hoop dat u me kunt helpen. Ik heb een Corsa uit 2004 die ik altijd goed onderhoud. Ik ververs de olie en laat de auto op tijd een onderhoudsbeurt geven, en ik heb mijn auto altijd in goede conditie gehouden. Echter, een paar maanden geleden (oktober 2012) begon ik problemen met het vermogen van de auto te ondervinden, evenals een hoog brandstofverbruik, iets van 8,5 km/l. Mijn monteur kon het probleem niet vinden en vertelde me dat hij de bougiekabels, temperatuursensoren, lambdasondes en een heleboel andere dingen had vervangen. Uiteindelijk, omdat ik hem vroeg om de distributieriem te vervangen omdat die aan vervanging toe was, ontdekte hij dat het tandwiel op de krukaspoelie versleten was. Het tandwiel werd vervangen, maar ongeveer twee maanden later begon het probleem opnieuw. We hebben besloten om de poelie te vervangen, omdat deze volgens de monteur mogelijk kromgetrokken was en de slijtage veroorzaakte. De versnellingsbak, de poelie, het tandwiel en de distributieriem werden destijds vervangen, en eerlijk gezegd reed de auto daarna fantastisch. Het brandstofverbruik daalde van 8,5 km/l naar 12 km/l, iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. De trekkracht was perfect. Dat was in januari, maar de afgelopen maanden vertoont de auto weer enkele symptomen die hij ook had toen het probleem zich voordeed. Hij voelt weer traag aan en er zijn bijna onmerkbare schokjes bij het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling. Het brandstofverbruik is weer enorm gestegen. Bij het starten 's ochtends of na een paar uur stilstand slaat de motor vaak af of verzuipt hij. Als ik in de stad een helling tegenkom, is het lastig om ertegenop te komen omdat de auto geen vermogen heeft. Ook bij het wegrijden vanuit stilstand bij een stoplicht komt de auto erg traag op gang, totdat hij na een tijdje snelheid maakt.
Ik heb de auto nog niet laten nakijken door de monteur, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het probleem is teruggekeerd... Plotseling hoor ik een kloppend geluid, vergelijkbaar met wat ik hoorde toen ik het eerste probleem met de distributieriem had. Het lijkt erop dat de poelie los zit of zoiets. Ik wilde vragen of dit iets is dat weer kan gebeuren, slechts een paar maanden na het monteren van nieuwe onderdelen? Is er een andere factor die ervoor zorgt dat het probleem terugkomt? Of doet de monteur gewoon iets verkeerd bij het monteren van de onderdelen en het synchroniseren van de riem, enz.? Mijn monteur zei zelfs dat de krukas waarschijnlijk vervangen moet worden, omdat er volgens hem speling zit met het tandwiel of de poelie, zoiets dergelijks! Eerlijk gezegd weet ik er weinig van door online forums te raadplegen.
Ik hoop dat uw ervaring me kan helpen met mogelijke oplossingen en advies.
Alvast bedankt!