Hallo! Ik heb een Fiat Fiorino Fire 1.3 uit 2010. Ongeveer 2 maanden geleden ging het motorstoringslampje branden. Ik heb een gekochte ELM327-scanner aangesloten en die gaf een foutmelding over de IAC. Ik heb het hele gasklephuis schoongemaakt, de doorverbinding van de IAC- en TPS-kabels gecontroleerd, ook de weerstand van beide actuatoren en alles was in orde. Ik heb alles weer in elkaar gezet en de auto liep goed, hij regelde op 850/900 tpm... het was een spinnend katje. Een paar dagen later heb ik de bougies en de bijbehorende kabels vervangen, voor het geval dat nodig mocht zijn.
Nu regelt de auto niet goed, hij accelereert niet erg hoog, misschien rond de 1500/1600 tpm, het stationair draaien is onstabiel, rond de 1000/1200 tpm. Ik heb het gasklephuis verwijderd en het is schoon, ik heb het voor de zekerheid schoongemaakt. De IAC werkt prima, de plunjer beweegt en de weerstand is 50 ohm. Ik had geen tijd om de TPS-weerstand te meten omdat ik te laat was, maar met de scanner aan had ik 1000 tot 1200 tpm en stond de gasklepstand altijd op 0 (zonder het gaspedaal in te trappen, natuurlijk). De temperatuursensor werkt en de solenoïde sloeg aan bij 95 °C.
Zouden de kabels of bougies kapot kunnen zijn en dit veroorzaakt hebben? Morgen ga ik de TPS-weerstand geleidelijk meten, maar wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?
Welke andere gegevens van de scanner moet ik bekijken om conclusies te trekken?