Groeten aan de hele community - ik heb een Ford Ka uit 2007 die last had van oververhitting omdat het lager van de ventilator kapot was gegaan en ik het moest verwijderen. Ik heb er een universele gemonteerd (ik kom uit Venezuela; het is tegenwoordig erg moeilijk om originele onderdelen hier te vinden). Die ventilator werkte nooit goed, omdat hij altijd oververhit raakte, en na een paar weken ging de sensor die de ventilator activeert ook kapot. Deze sensor was ook niet meer verkrijgbaar, dus moest ik hem "handmatig" monteren, dat wil zeggen, activeren met een schakelaar op het dashboard. Om dit te doen, heb ik een temperatuursensor gemonteerd, aangezien de KA alleen een lampje heeft (dat overigens sinds nieuw nooit heeft gewerkt), die de temperatuur bewaakte om de schakelaar te activeren. Dit was een paar maanden zo, tot een week geleden, toen hij nog steeds meer oververhit raakte dan normaal, en ik me realiseerde dat de waterpomp ook kapot was, omdat er geen water meer uit de recirculatieslang kwam. Ik besloot de auto stil te zetten en een manier te vinden om alles weer te kopen, aangezien er geïmporteerde reserveonderdelen van particulieren binnenkwamen. Dus kocht ik de bypass (van aluminium, niet van plastic zoals het origineel) die bij de thermostaat en de sensor hoort die de elektrische ventilator activeert. Ik kocht de weerstand die in de radiator gaat en de tweede snelheid van de elektrische ventilator activeert, kocht de waterpomp met het aluminium blad (deze is van plastic) en kocht ook de elektrische ventilator. Al deze reserveonderdelen komen van een Ford Fiesta, die dezelfde 1.6 Zetec Ro Cam-motor heeft als de Ka, omdat er bijna niets voor de Ka verkrijgbaar is. Dus ik heb dit allemaal geïnstalleerd en gisteravond heb ik hem voor het eerst gestart volgens wat er in de handleiding staat: vul koelvloeistof bij tot aan de rand, start hem tot hij op bedrijfstemperatuur is, zet de motor uit, laat hem afkoelen en vul het vloeistofpeil bij. Volgens de handleiding van de Ka is het systeem zelfontluchtend. Nou, toen de temperatuur 60º bereikte, ging de elektrische ventilator normaal aan, maar de temperatuur bleef stijgen... toen werd de tweede snelheid van de elektrische ventilator geactiveerd bij ongeveer 70 of 80º en de temperatuur bleef stijgen, dus moest ik de motor uitzetten. Het water kookte. Wat ik merk is het volgende: de elektrische ventilator draait heel langzaam op lage snelheid, en de hoge snelheid draait zoals het hoort op lage snelheid... Maar ik snap ook niet waarom hij niet afkoelt als hij op hoge snelheid draait... Wat zou er met mijn KA aan de hand kunnen zijn? Bedankt aan iedereen die me hiermee kan helpen.