Hallo.
Ik heb een Kangoo 1.9D uit 2003. Het is een raadsel waar ik helemaal gek van word. Ik hoop dat iemand me een idee kan geven van wat er aan de hand is.
Voordat ik begin, schets ik de context, want die is belangrijk voor mijn verhaal: ik woon in de Pyreneeën, op 1600 meter boven zeeniveau. Ik rijd regelmatig tussen de 1200 en 1700 meter. Af en toe rijd ik tussen de 700 en 1000 meter boven zeeniveau, en heel af en toe op zeeniveau.
Eerste symptoom: af en toe een storing in de snelheidsmeter. Wanneer dit gebeurt, schokt de motor lichtjes, vooral in de 1e, 2e en 3e versnelling. Het stationair toerental is instabiel. Wanneer de snelheidsmeter weer werkt, loopt de motor soepel. Het lijkt op een elektrische storing.
Tweede symptoom: ik reis naar gebieden op 700 meter boven zeeniveau, en deze keer, met de snelheidsmeter die werkt, schokt de motor weer. Ondertussen blijft de snelheidsmeter die af en toe hapert aanhouden, en ik begin te twijfelen. Ik merk dat als ik boven de 1000 meter hoogte kom, de snelheidsmeter, als hij het wel doet, weer soepel loopt. Ik denk dat het toeval is.
Derde symptoom: we hebben het weekend op zeeniveau doorgebracht. Met de snelheidsmeter die het doet, zijn de schokken en het onstabiele stationair draaien ondraaglijk. De bus is bijna niet meer te besturen. Ik merk dat wanneer de snelheidsmeter zakt (omdat de snelheidsmeter soms blijft haperen), de schokken aanhouden, maar minder heftig zijn, waardoor rijden oncomfortabel wordt, maar veel minder dan wanneer de snelheidsmeter op snelheid staat.
Vierde symptoom: het is tijd om terug te keren. 230 km, van 0 naar 1600 meter hoogte. Terwijl de snelheidsmeter op snelheid staat, is het schokken van de motor een ware nachtmerrie. Ik denk dat de auto elk moment kan afslaan. Gelukkig betekent de af en toe haperende snelheidsmeter dat wanneer de snelheidsmeter zakt, de schokken afnemen en ik relatief stabiel kan cruisen in de 4e en 5e versnelling. Ik bid dat het niet erger wordt, zodat ik naar huis kan om morgen, maandag, de monteur te bellen.
Vijfde symptoom (waar ik helemaal gek van word): opnieuw, beginnend op 1000 meter boven zeeniveau, wanneer de snelheidsmeter werkt, stabiliseert de brandstofinjectie zich weer en rijdt de bus soepel alsof er niets is gebeurd. De af en toe dalende waarden blijven aanhouden, wat schokken veroorzaakt in lage versnellingen, maar vergeleken met de andere problemen lijkt het niet veel.
Ik begrijp er niets van. De storing op verschillende hoogtes is meer dan bewezen. Maar ik woon niet in Bolivia op 4000 meter boven zeeniveau!
Ik begrijp dat ik minstens twee problemen heb:
1. De af en toe optredende storing van de snelheidsmeter waardoor de motor schokt.
2- De motor schokt zelfs met de snelheidsmeter die werkt, maar op zeeniveau, wat zichzelf oplost boven 1000 meter hoogte.
Zou dit allemaal met hetzelfde te maken kunnen hebben? Iemand ideeën? :cry:
Bedankt en met vriendelijke groet.