Goedemiddag, ik heb een Fiat Panda Longue 1.2 cc. Ik heb me verdiept in en gelezen over hoe ik mijn motor het beste kan onderhouden. Naast de al bekende tips over het vervangen van olie en filters, heb ik ook gezien dat het goed is om de motor af en toe een beetje te forceren als we de snelweg oprijden, door hem boven de 4000 of 6000 tpm uit de 2e of 3e versnelling te halen om de motor een beetje schoon te maken.
Sommigen beweren echter dat dit de motor verslijt en slecht is. Anderen zeggen dat een keer per maand doen koolstofafzetting verwijdert en de motor in goede conditie houdt door hem een paar seconden uit te schakelen. Maar
in mijn geval, wanneer ik het bijvoorbeeld in de 3e versnelling doe en ik 6000 of 7000 tpm bereik, knippert het gele motorlampje 3 of 5 keer en gaat dan uit. Ik kan de reden hiervoor echter niet vinden, noch in de handleiding van de auto, noch op internet. Sommigen zeggen dat het een waarschuwing van de auto zou kunnen zijn, anderen dat het een olieprobleem zou kunnen zijn.
Kan iemand me een idee geven waarom dit gebeurt? Ligt het aan mijn auto of geeft dit model een waarschuwing wanneer je het toerental te hoog opvoert? Kan iemand ook mijn twijfels wegnemen over of het een goed idee is om de brandstoftoevoer een keer per maand helemaal open te draaien om de motor en de leidingen schoon te maken, of is dat juist af te raden?
Heel erg bedankt allemaal.