Zoek MDM

Bulletin

Probleem met Ford Focus uit 2002

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #4508 door handmatig-mechanisch
Probleem met Ford Focus uit 2002 Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, een vriend van mij heeft een Focus uit ongeveer 2002, gekocht bij Ford in 2003.
Hij heeft problemen met het instrumentenpaneel. De wijzers van de kilometerteller en toerenteller werken niet, ze gaan soms omhoog en dan weer omlaag.
Dit probleem doet zich af en toe voor, niet constant.

Ik las een forumbericht over een soortgelijk probleem met de radio-cassettespeler. Zou het kunnen komen doordat ze de originele radio-cassettespeler hebben vervangen door een andere?

Hoe kan ik dit controleren?
Is er een website waar ik het elektrische schema van dit model kan downloaden?
Of heeft iemand er een die het naar me kan sturen?

Ik zie uw hulp graag tegemoet en alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #4509 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Probleem met Ford Focus uit 2002
Voor zover ik weet heeft je vriend de originele radio vervangen door een andere.
Daar zit inderdaad het probleem. De originele radio in de Focus heeft een diagnosefunctie en is via CAN-bus verbonden met de gateway in het dashboard. Een van de signalen die de radio bereikt, is het snelheidssignaal, dat het volume verhoogt naarmate de snelheid toeneemt.
De oplossing voor dit probleem is om de CAN-lijn van de radio uit te schakelen. Om dit te doen, moet je twee getwiste draden in de radioconnector vinden. Verbind ze met een weerstand van 120 ohm, en dit zou het probleem moeten oplossen.
Zo niet, dan zijn er geen thuistests, omdat je een diagnoseterminal moet aansluiten en de instrumentatie moet diagnosticeren.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #4510 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Probleem met Ford Focus uit 2002
Bedankt voor je snelle reactie. Het lijkt erop dat ze het bij de garage hier in de stad hebben vervangen. Kunt u het wat bondiger uitleggen en me vertellen welke draden het zijn? Nummers, kleuren, iets wat me zou helpen ze te identificeren.

Ik heb hem naar verschillende garages gebracht voor diagnose, maar geen van hen heeft kunnen vaststellen wat het is. Ze bieden een paar opties, en natuurlijk willen ze niets veranderen zonder te weten of het veilig is, omdat ze zeggen dat het erg duur is.

Heel erg bedankt voor de hulp.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #4536 door handmatig-mechanisch
Hoi, mij is hetzelfde overkomen met een Focus uit 2000, maar die viel ook een paar keer stil tijdens het rijden. Dat was wel even schrikken toen ik midden in een bocht de stuurbekrachtiging kwijtraakte.

Probeer dit eens: de positieve accukabel heeft twee draden, waarvan één dunner. Volg de kabel en zorg ervoor dat hij goed contact maakt. Reinig de connectoren met contactreiniger en draai de schroef indien nodig vast. Werk met twee personen: één binnen om de toerenteller te controleren en de ander buiten om de kabel te verschuiven. Als de naald na het schoonmaken blijft dalen, vervang dan de kabel. Het

is me na deze actie niet meer overkomen. Veel succes en vriendelijke groet!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #4540 door handmatig-mechanisch
Bedankt. De waarheid is dat het niet stopt wanneer het stopt, en de stuurbekrachtiging valt ook niet uit. Uit nieuwsgierigheid: ben je ermee naar een reparateur geweest?
En waar gaat die kabel naartoe? Wat regelt die?
Het probleem met het controleren van de verbindingen met de naalden is dat ze niet altijd kapot gaan, dus het moet wel toeval zijn.
Bedankt.