:whistle: Voordat ik op het onderwerp inga, wil ik van deze gelegenheid gebruikmaken om de hele manualsdemecanica.com-community te begroeten en jullie alvast te bedanken voor de service die jullie bieden.
Laat me je vertellen, mijn geliefde Citroën Yumpi 2.0 HDI 110 pk uit 2000 met 260.000 km op de teller heeft me net de eerste grote schrik bezorgd, en ik weet niet of hij het gaat redden. Ik ben bereid om hem alle zorg te geven die ons in de toekomst samen kan houden, als ik iets kan doen.
Ik wacht al een jaar op deze uitkomst, want hij begon te waarschuwen door regelmatig het koelvloeistoflampje te laten knipperen. Na alle mogelijke controles te hebben uitgevoerd, van de dop van het expansievat tot het dashboard, en ervan uitgaande dat de enige overgebleven optie was om de motor te openen, in de hoop een beschadigde cilinderkoppakking te vinden of, al, een gebarsten cilinderkop, wat rampzalig zou zijn, werd besloten dat, aangezien de motor nooit warmer werd dan 90 °C, de bobines correct uitschakelden. En aangezien we hier niet veel kilometers rijden, zou het vroeg of laat wel gebeuren als de storing aan de pakking of de cilinderkop lag. Natuurlijk moest ik zeer alert zijn om te voorkomen dat de motor vast zou lopen, mocht de storing zich voordoen. Nou, vandaag de dag is de diagnose niet prettig:
het start als een trein, hoewel het twee weken geleden een keer moeilijk was, iets wat nog nooit eerder was gebeurd (de alarmbellen gingen af), maar verder niets. Daarom heb ik de mogelijkheid uitgesloten dat de voorverwarmers, of zelfs de brandstofinjectie, de oorzaak waren van de hoeveelheid witte rook die de motor uitstoot, omdat die snel oplost. Ik heb het gevoel dat er koelvloeistof in de cilinder komt... boehoe... Ik wil mijn trouwe metgezel niet kwijt, maar het ziet er ingewikkeld uit. Ervan uitgaande dat het de pakking is, kost het niet minder dan 500 euro, als ik heel optimistisch ben. De waterpomp, de distributieriemen en toebehoren zijn 15.000 km geleden vervangen.
Kortom, tenzij degenen onder jullie die het echt beter weten me kunnen corrigeren, wat heel goed mogelijk is (ik ben een amateur), dacht ik eraan om de cilinderkoppakking zelf te verwijderen. Denk je dat het beter is om het niet te proberen, of als ik het toch doe, ken je dan tutorials? Of kun je me vertellen welke belangrijke stappen ik moet nemen? Alvast bedankt voor je aandacht.