Zoek MDM

Bulletin

Wat gebeurt er als ik teveel motorolie erin doe?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
8 jaar en 7 maanden geleden #51842 door handmatig-mechanisch
Wat gebeurt er als ik te veel motorolie bijvul? Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb een Ford Ka uit 2007. Toen ik de motorolie peilde, stond die bijna op het minimum op de peilstok. Ik heb het met een buurman overlegd en hij vertelde me of er ongeveer een liter olie nodig was. Ik kocht de motorolie die in de auto zit en heb de hele fles erin gegoten, want er zat een liter in. Toen ik de volgende dag de peilstok peilde, zag ik dat er ongeveer 2,5 cm te veel in zat. Wat raadt u mij aan te doen? Gaat dit de auto beschadigen? Of moet ik het zo laten tot de olie op is?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
8 jaar en 6 maanden geleden #51960 door handmatig-mechanisch
Reactie van een monteur op het onderwerp: Wat gebeurt er als ik teveel motorolie bijvul?
Vriend ingromero2010, het beste is om het op het maximum te houden; te veel olie is niet goed. Het grootste probleem dat je kunt hebben, zelfs met een extra centimeter zoals je aangeeft, is dat er olie uit de krukaskeerringen kan lekken, waardoor je ze uiteindelijk moet vervangen.

Als je het zo laat, zal het niet vanzelf slijten en zal het niveau niet dalen (tenzij je olieverbruik via de cilinderbus, de zuigerveren of de motorsegmenten).

Je moet de olie via het carter aftappen en tot het exacte niveau bijvullen.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
8 jaar en 6 maanden geleden #51961 door handmatig-mechanisch
Reactie van een monteur op het onderwerp: Wat gebeurt er als ik teveel motorolie bijvul?
Hallo allemaal.
Het probleem is dat als de motor al versleten is, er zich veel gas ophoopt in het carter, dat via de motorontluchting wordt afgevoerd. Na verloop van tijd raken de ventilatieopeningen enigszins verstopt door koolstofafzetting, verbrande olie en dergelijke. Een te hoog oliepeil zorgt ervoor dat er minder ruimte is in het carter voor de benzine. Soms bouwt het carter druk op en stijgt de olie door de olieretourleiding van de turbo, waardoor de afdichtring eruit wordt gedrukt en de olie de inlaat bereikt. Met vriendelijke groet.