Zoek MDM

Bulletin

bekraste nokkenas

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
9 jaar 1 maand geleden #51261 door handmatig-mechanisch
Gekraste nokkenas Geplaatst door manual-mecanica
Wie kan mij vertellen welke problemen het veroorzaakt voor de werking van de motor als beide nokkenassen en hun assen krassen in de draairichting hebben? Zitten deze krassen tussen de nokkenassen?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
9 jaar 1 maand geleden #51273 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp van een bekraste nokkenas
Wat er gebeurt als de assen op de draaipuntsteunen gekrast zijn, is een symptoom dat er vuil in het smeercircuit is gekomen en deze heeft versleten. En wat nog erger is, de cilinderkopsteunen, als deze van aluminium zijn, kunnen bij elke start (wanneer er geen oliedruk is) verslechteren en er materiaal afschrapen. Na verloop van tijd kan er door deze speling een verlies aan smeerdruk optreden, wat kan leiden tot vastlopen van de as (vervanging van de cilinderkop). Als de krassen niet te diep zijn, kunnen ze worden gladgestreken met zeer fijn schuurpapier om te voorkomen dat ze als een mes op het aluminium werken. Een andere vraag is of de nokkenassen gekrast zijn. Je kunt niets doen om de krassen glad te strijken, omdat dit betekent dat de cementatie of hardheidslaag op het nokkenoppervlak al verloren is gegaan, wat ook de nokkenassen zal slijten en schade aan de nokken zal veroorzaken. Ik heb ergens zo'n as, dus ik kan er foto's van maken als ik kan... en van de cilinderkop. Groeten!!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.