Zoek MDM

Bulletin

Megane stuurbekrachtiging

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
9 jaar 1 maand geleden #51236 door handmatig-mechanisch
Stuurbekrachtiging Megane Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb een probleem met de hydraulische stuurbekrachtiging van mijn Mégane. Als de motor stationair draait, stuurt hij erg stroef, en om hem soepeler te laten lopen, moet je flink wat gas geven. Mijn vraag is: ik weet niet of het de pomp of de tandheugelkleppen zijn. Ik heb het vloeistofpeil gecontroleerd en dat staat op het maximum.

Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
9 jaar 1 maand geleden #51249 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp stuurbekrachtiging Megane
Hoi Foferno, het zou fijn zijn als je kon zeggen uit welk jaar de auto komt, maar om wat meer duidelijkheid te geven, zou ik eerst moeten kijken of de pomp door de riem wordt aangedreven bij stationair draaien. Ik heb al een Megane uit 1999 gevonden die problemen gaf in de zin dat de demper (of aandrijfpoelie die naar de krukas gaat) los was geraakt door de rubberen vulkanisatie ervan, waardoor hij uiteindelijk zonder stuurbekrachtiging liep. Belangrijk om te weten is dat de breuk van deze poelie te wijten was aan het falen van de "vrije" poelie van de dynamo, wat een reeks problemen opleverde die uiteindelijk werden opgelost door deze twee poelies te vervangen. (Ik heb de pomp gedemonteerd en hij was perfect na meer dan 280.000 km...) Succes!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
9 jaar 1 maand geleden #51255 door handmatig-mechanisch
Hoi Ismael, de auto komt uit 1988. Ik denk niet dat het probleem bij de aandrijfriem op de krukaspoelie ligt, aangezien deze de dynamo, waterpomp, hydraulische stuurbekrachtigingspomp en aircocompressor aandrijft. Ik heb hier geen problemen mee. Het enige probleem is dat het stuurwiel erg stug aanvoelt als je het draait terwijl de motor stationair draait, net als wanneer de motor stilstaat. Maar als je het toerental opvoert tot ongeveer 3000 toeren, beweegt het stuurwiel wel weer goed. De vraag is alleen: is het de pomp of de stuurhuisregelkleppen? De kogelgewrichten zijn al gecontroleerd en zijn in orde.
Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
9 jaar 1 maand geleden #51274 door handmatig-mechanisch
In het geval dat ik zag, bewoog de riem alles... maar toen ik het stuur draaide en het stuur inschakelde, sleepte hij niet meer. Ik merkte dit door de poelie met een witte stift van het midden naar buiten te markeren (er een radius op te schilderen). Toen ik daarna het stuur draaide, kwam de markering niet meer overeen en kon ik het beschadigde rubber op de poelie zien. Als je zegt dat dit niet bij jou het geval is, kan het zijn dat de pomp versleten schoepen heeft of dat er vuil in het circuit zit. Open de pomp (in dit geval de Delphi-pomp) en je hebt drie schroeven nodig. Oké, laat ons weten wat je zag, Foferno. Proost!