Hallo, hoe gaat het? Ik heb een Ford Ranger pick-uptruck uit 1990, een 2.3 liter viercilinder standaardmotor, 8 bougies met ontstekingssysteem. Het probleem is dat hij niet start. Ik heb de brandstofdruk, pulsen in de injectoren, krukassensor, dismodule, bobines, compressie in de cilinders, vonk, enz. gecontroleerd en hij heeft alle tests goed doorstaan. Wat me uit de golf heeft gehaald, is dat ik de aarding en stroomsterkte van de computer (EEC IV) ben gaan controleren en alles was in orde. Wat me opviel, was dat er bij het starten soms explosies klonken alsof de tijd voorbij was. Dit deed me controleren wanneer de vonk overging en daar zit het probleem: "de timingvervroeging is te vroeg of te laat", omdat de vonk niet op tijd overgaat. Toen ik dit zag, heb ik de jumper van het SPOUT-signaal verwijderd, want afhankelijk van of je deze verwijdert, moet de timing 10° vervroegd of vertraagd zijn. Ik weet niet of dat zo was, maar het is wel de bedoeling dat de truck start. Toch staat er in de brief dat de truck eerder moet starten. De motor moet warm zijn. Mijn vraag is: wordt het timingprobleem opgelost door de ECU of de DIS-module? Wat kan ik doen, of wat raadt u aan om mijn truck weer te starten?
Met vriendelijke groet, ik hoop dat u me kunt helpen.