Zoek MDM

Bulletin

Mazda Allegro 1.3 motorstoring MT Distributie

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 3 weken geleden #50117 door handmatig-mechanisch
Mazda Allegro 1.3 Motorstoring MT Distributor Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo mensen!!

Ik hoop dat het goed met jullie gaat. Ik ben Alfredo Frasés, woon in Colombia en ben elektrotechnisch ingenieur. Ik wil jullie graag wijzen op een probleem met de werking van een Mazda Allegro model 2003, 1.3 motor, handgeschakelde versnellingsbak. Ik stel jullie hulp bij voorbaat op prijs.

Omschrijving van de storing:
Bij het starten van de auto slaat de elektrische ventilator van de motortemperatuurregeling direct aan (niet de airco), de injectiepulsen verdubbelen en daardoor is de actieradius in gallons/liters per kilometer gehalveerd. Er zijn schokken of trillingen bij het rijden op lage toerentallen in de 1e en 2e versnelling.

Wat ik heb gecontroleerd:
- Ik heb de ECM gescand en deze heeft een code voor ECT (temperatuursensor).
- Ik heb de status van de lijnen (2) gevalideerd en respectievelijk de referentiespanning (5V) en de massa gemeten.
- Ik heb de ECT-sensor vervangen en de foutcode gewist (deze wordt niet gewist omdat de storing aanhoudt).
- Controleer op verkeerde contacten in de connectoren en pas de pinnen aan.
- Controleer het relais van de elektrische ventilator (is in orde).
- Controleer het circuit van de elektrische ventilator.
- Ik heb een andere temperatuursensor geprobeerd, ook nieuw, en die corrigeert zichzelf niet.

Als iemand een soortgelijke storing heeft of heeft gehad, zou ik het op prijs stellen als u mij kunt vertellen wat ik nog meer kan controleren. Als iemand van jullie de handleiding van de Mazda Allegro in het Spaans heeft voor de 1.3 SOCH-motor met verdeler, zou ik het op prijs stellen als u die met mij zou willen delen.

Bedankt!

AMFR

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 2 weken geleden #50125 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Mazda Allegro 1.3 motorstoring, MT-verdeler
Hoi Alfredo.:) De storing die je beschrijft is typisch voor een elektronische regelmodule die geen motortemperatuursignaal heeft, of die sterk afwijkt van de luchttemperatuur. Omdat de werkelijke koelvloeistoftemperatuur van de motor niet zeker is, schakelt deze de elektrische ventilator in, waardoor het relais sluit (om oververhitting van de motor te voorkomen).
Nu zie ik dat je de 5V- en massareferentie correct hebt gemeten. Wees voorzichtig met de thermistoren die Ford en Mazda gebruiken; ze hebben vaak een positieve coëfficiënt of PTC. Dat wil zeggen dat de weerstand van de thermistor toeneemt met toenemende temperatuur en niet afneemt, zoals bij de NTC-thermistors die door de overgrote meerderheid van de ingenieurs worden gebruikt die moderne elektronische regelsystemen ontwerpen.
Ik raad aan om de spanningsval te meten met het circuit in werking, zowel op de signaallijn als op de massa, idealiter met een oscilloscoop. Mogelijk heb je een gewijzigde thermistor of temperatuursensor die niet overeenkomt met die in je auto.
De andere, veel minder waarschijnlijke, is een defecte regelmodule. Weet je, een analoog signaal moet de ECU binnenkomen, gefilterd en/of versterkt worden en vervolgens gedigitaliseerd. De motor-ECU verwerkt alleen digitale signalen... Als het signaal de motor-ECU binnenkomt en de scanner de temperatuurgegevens niet ontvangt of een vervangende waarde van -40 graden heeft (vandaar de verbreding van de injectiepuls)... zou het de ECU kunnen zijn. Test bovenstaande en laat het ons weten. Groeten uit Chili.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.