Hallo cristobal.al, het is belangrijk dat u ons vertelt of de code alleen verschijnt of samen met andere codes zoals P0200 of P1271. De P0093-code verwijst naar een brandstoflek in het hogedrukgebied van het elektronisch aangestuurde directe-inspuitsysteem. Ten eerste veroorzaakt een brandstoflek, zelfs een klein lek in het hogedrukgebied, al het bovenstaande. Ik neem aan dat u dit hebt geverifieerd. De scanner zou ook informatie moeten hebben over de stilstaande beelden. Het is als een momentopname van de belangrijkste bedrijfsparameters van het systeem op het exacte moment dat de storing wordt gedetecteerd.
Afhankelijk van de scanner die u gebruikt, gebruik ik een Maxidas voor de bewaking en een Launch V-generatie voor het programmeren van injectoren en andere functies in die systemen. Er is een speciale functie in de diagnosesoftware voor dat systeem... met name de lektest. Dit is een speciale functie waarbij de motorregeleenheid de gevoeligheid verhoogt voor drukveranderingen die optreden wanneer een injector opengaat. De vrachtwagen accelereert automatisch tot ongeveer 3000 tpm en keert vervolgens terug naar stationair toerental. Dit gebeurt voor elke cilinder in de motor, minstens één keer. Het systeem identificeert vervolgens waar de drukval de geprogrammeerde drempel overschrijdt om die code in te stellen. Als het systeem na deze test het lek niet kan identificeren... uit ervaring, moet u controleren op verstoppingen in het lagedruk- of brandstoftoevoersysteem. Met andere woorden, de hogedrukpomp kan een lagere stroomsnelheid hebben dan normaal. Wanneer er brandstof in de rail wordt verbruikt (opening van de injector), daalt de druk sterker dan normaal. Sterker nog, in een moderne common rail bewaakt de ECU de drukval in de rail op het moment dat de injector opent om het verschil in brandstoftoevoer in mm3 tussen elke injector te compenseren of om de duty cycle van een PWM-signaal dat naar de stroomregelklep (geïntegreerd in de pomp) wordt gestuurd, aan te passen... nou, ik zal u niet meer lastigvallen... vriendelijke groeten uit de regio Quilpué V.