Goedemiddag allemaal.
Ik heb een Amerikaanse Sentra GXE uit 1999. Een week geleden begon hij vermogen te verliezen en maakte hij te veel toeren op heuvels. Ik heb een diagnose gesteld van een versleten koppeling en dat leek alles aan te geven. We zijn begonnen met het demonteren van wat onderdelen om de versnellingsbak (handgeschakeld) te verlagen en zo de koppeling te kunnen vervangen. Ik kocht de koppeling bij de dealer en het was een ander ontwerp, hoewel hij vergelijkbare afmetingen had als degene die ik al had. Toen we de versnellingsbak omhoog brachten en de transmissieassen erin begonnen te zetten, probeerden we te valideren of de koppeling goed gemonteerd was. We probeerden de assen te draaien met de tweede versnelling ingeschakeld (dit alles zonder de motor te starten). Beide versnellingsbakken konden gemakkelijk worden gedraaid en we merkten dat het vliegwiel niet draaide (alsof de koppeling niet aansloeg). We lieten hem zakken en controleerden of de koppeling goed gemonteerd was, en het bleef hetzelfde.
Hoe dan ook, de laatste test die ik deed was de versnellingsbak verlagen, de assen erin zetten en de assen draaien om te zien of de hoofdas van de koppeling draaide, maar dit gebeurde niet. Sterker nog, ik heb verschillende versnellingen ingesteld en kreeg hetzelfde resultaat.
Wanneer ik de hoofdas draai door de koppelingsplaat erin te plaatsen, draaien de assen wel, maar met weinig kracht (ik houd ze met één hand vast en de hoofdas blijft draaien), of ze draaien helemaal niet.
Het enige wat ontbreekt is olie bijvullen in de versnellingsbak... Moet er olie in zitten om goed te kunnen schakelen, of moet ik de versnellingsbak repareren?