Hallo mede-automobilisten, ik heb wat hulp nodig. Ik heb een Ford Transit 2.2 uit 2006 met 130 pk en 85.000 km op de teller. Het probleem is dat hij tijdens het rijden afslaat. Tijdens het rijden, als het toerental onder de 1.500 tpm komt, reageert het gaspedaal niet. Op het kleine digitale display verandert de km/l-waarde in streepjes en lijkt alles te werken: waarschuwingslampjes, snelheidsmeter, toerenteller. Hij slaat heel soepel af. Als je bergafwaarts rijdt, stijgt het toerental boven de 1.500, maar als het onder het stationaire toerental komt, gaan de waarschuwingslampjes branden, wordt de besturing stug en valt het toerental terug op nul.
Hij loopt niet stationair; om hem aan de praat te krijgen, moet je hem tot 1.500 toeren laten draaien. Soms stopte hij met stationair draaien en leek het alsof hij op drie cilinders liep; het toerental was 600, de km/l-waarde op het digitale display bleef in streepjes en knippert, en het gaspedaal reageerde niet.
In de koude winter doet hij het elke dag. Ik heb de accu vervangen en hij deed het een week prima, en toen deed hij het weer. Ik heb de filters vervangen en hij deed het bijna een week prima. Pas toen het weer omsloeg en het niet meer koud was, werkte hij weer goed. Maar nu, met de extreem warme dagen die we hebben gehad, doet hij het weer.
De foutcode op de OBD is U0140, maar ik denk dat het meer te maken heeft met het aantal keren dat ik de motor moet starten dan met het probleem.