Ik bekijk je vraag nog eens, en hoewel ik geen monteur ben, maar eerder een auto-elektronicatechnicus, heb ik een paar jaar geleden een Subaru EJ20 gediagnosticeerd. Deze maakte een ietwat onaangenaam geluid en zorgde ervoor dat de motor trilde naarmate het toerental toenam. De eerste trillingen verschenen rond de 1400 tpm en verschenen vervolgens als een veelvoud van de frequentie. Na veel onderzoek naar elektronische regelsystemen, het meten van sensoren en actuatoren met een oscilloscoop, kwam ik tot de conclusie dat het geluid mechanisch was. De kant van de motor waar het geluid optrad, werd geïsoleerd en er werd besloten de meest basale aspecten te controleren: de cilinderkop en het verwijderen van het kleppendeksel. Omdat de motor één nokkenas heeft, was de as tussen de cilinders gebroken. Tijdens het draaien oefende de gebroken as, tijdens het voortschrijden, verschillende krachten uit tussen de voorste en achterste cilinders, wat het geluid en bijgevolg de trillingen veroorzaakte. De nokkenas werd vervangen en het probleem was opgelost.
Ik hoop dat de ervaring je helpt en in ieder geval helpt om vooruitgang te boeken met je diagnose, zodat je je doel kunt bereiken.
Met vriendelijke groet, vanuit Valdivia, Andrés Fernández.