Zoek MDM

Bulletin

Geluid en trillingen in de auto na onderhoud

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 5 maanden geleden #49230 door handmatig-mechanisch
Geluid en trillingen in de auto na onderhoud Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo:

Ik heb een Seat Leon 1.9 TDI 105 pk (BKC-motor) uit 2006 met 200.000 km op de teller.

1.000 km geleden heb ik het dubbelmassavliegwiel, de koppelingsset, de distributieriemset en de waterpomp vervangen.

Sindsdien heb ik het volgende opgemerkt:

1. Ik hoor een klikkend of ruisend geluid uit de motor als ik de koppeling licht intrap. Dat wil zeggen, zonder de koppeling los te laten, maar slechts een klein beetje, ongeveer 1 of 2 cm. Als ik de koppeling niet intrap, treedt dit geluid niet op.

2. Bij het wegrijden vanuit stilstand trilt de auto rond de 1.000 tpm en deze trilling verdwijnt rond de 1.200 tpm. Hetzelfde gebeurt in de 2e en 3e versnelling.

3. Bij het accelereren hoor ik een licht, hoog fluitend geluid dat verdwijnt als ik het gas loslaat. Het fluitende geluid is nauwelijks hoorbaar als je goed luistert.

Kan iemand mij vertellen of dit reden tot bezorgdheid is of wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 5 maanden geleden #49270 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Geluid en trillingen in de auto na onderhoud
Hoi diealo1, ik weet niet waarom ik denk dat het geluid bij het intrappen van de koppeling door de kraag komt, of dat deze niet goed gepositioneerd is en dat het geluid ontstaat wanneer de koppeling het membraan nadert wanneer hij inslaat (ik weet niet of hij constant contact zou moeten maken. Bij de 1.4 Ibiza doet hij dat wel).
Wat betreft het feit dat hij trilt bij het wegrijden vanuit stilstand: als je wegrijdt zonder te accelereren of als je heel laag in de toeren rijdt, is het normaal dat hij een beetje trilt. Je hebt het over ongeveer 200 tpm aan trillingen tussen de 1000 en 1200... Ik zou er geen waarde aan hechten (afhankelijk van de trillingen...).
Het fluiten zou van de distributieriem kunnen komen (als de riem te strak zit). Je kunt de positie van de spanner controleren om zeker te zijn, maar het kan zijn dat het geluid over een paar kilometer stopt.
Dit is hoe deze dingen mij lijken, maar het zou goed zijn om de meningen van anderen te horen. Groeten!!

Verder
10 jaar en 5 maanden geleden #49280 volgens werkplaatshandboek
Reactie werkplaatshandboek op het onderwerp geluid en trillingen in de auto na onderhoud
bewijs

Verder
10 jaar en 5 maanden geleden #49281 volgens werkplaatshandboek
Reactie werkplaatshandboek op het onderwerp geluid en trillingen in de auto na onderhoud
test2

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 5 maanden geleden #49284 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Geluid en trillingen in de auto na onderhoud
Uw geval is ongetwijfeld reden tot zorg. Ten eerste heeft een koppeling een lange levensduur, dus verwacht niet dat als hij vreemde geluiden en trillingen maakt, dit na verloop van tijd verbetert. Ik kan u niet precies vertellen wat het probleem is; de monteur die hem heeft vervangen, zou u dat moeten vertellen. Als hij u vertelt dat het normaal is, wordt u opgelicht. Mogelijk is de koppeling verkeerd gemonteerd, is de montage niet correct, of is het een product van slechte kwaliteit. Het geluid wordt normaal gesproken veroorzaakt door het zogenaamde druklager, dat verantwoordelijk is voor het koppelen en ontkoppelen van de koppelingsplaat. Het is duur, maar het komt zelden voor dat het vanaf het begin al kapot gaat. De trillingen worden veroorzaakt doordat de platen niet goed vastzitten. De monteur zal u vertellen dat de koppeling zichzelf afstelt; dat is niet waar. Soms kunnen deze twee defecten ook door eenvoudigere defecten komen, maar ik betwijfel het. Stel eerst de koppeling af vanaf het koppelingsmechanisme; misschien door de spanning iets te variëren, kan het probleem verdwijnen. Het trillingsprobleem kan ook worden veroorzaakt door een losse of kapotte versnellingsbak of motorsteun. Houd er rekening mee dat het vervangen van de koppeling meestal gepaard gaat met het verwijderen van de versnellingsbak, en dat er iets los kan zitten. In alle gevallen moet de persoon die de koppeling heeft vervangen de oplossing aandragen. Veel succes.