Zoek MDM

Bulletin

Toerenteller werkt niet en storingslampje gaat branden

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 3 maanden geleden #49110 door handmatig-mechanisch
Toerenteller werkt niet en storingslampje brandt. Gepubliceerd door manual-mecanica
Goedemiddag allemaal:
ik heb een Opel Vectra uit '98 met een 2000 dti-motor. Het storingslampje brandt en de toerenteller werkt niet. Soms schokt hij. Mij is verteld dat het de toerentalsensor van de motor zou kunnen zijn, maar ik weet niet waar ik die moet vinden. Zo ja, als iemand dit probleem kent, zou dat nuttig zijn.:blozen:

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 3 maanden geleden #49114 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp : TOERENTELLER WERKT NIET EN STORINGSLAMPJE GAAT AAN
Ja, dat klopt, deze sensor geeft ook het toerental aan. Als hij niet goed werkt, schokt hij, gaat niet harder dan 60 km/u, geeft geen toerental aan en gaat het lampje branden... vervang hem, het kost ongeveer 30 euro (FAE), als het een Bosch is komt hij uit op 60 of meer, het is een typisch defect bij de Vectra APK DTH (deze sensor zit aan de voorkant van het blok, van voren gezien). Hij is makkelijk te vervangen (met een torx-schroef). Groeten!! ;)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 3 maanden geleden #49120 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp : TOERENTELLER WERKT NIET EN STORINGSLAMPJE GAAT AAN
Hier stuur ik je een afbeelding van het blok. De rode pijl geeft aan waar de sensor zit, dat wil zeggen, vlakbij het oliefilter (rechtsonder). Het heeft een driepolige connector. Door de stekker eruit te halen, kun je controleren of deze defect is door de weerstand te meten tussen pool 1 en 2, of 2 en 3. Deze zou ongeveer 900 ohm moeten geven. Het is mij overkomen dat hij soms geen doorgang gaf en soms wel, in dit geval heb ik hem vervangen. (Hij kan eenvoudig van onderaf worden gedemonteerd.)