Zoek MDM

Bulletin

MEGANE II

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 2 maanden geleden #4266 door handmatig-mechanisch
MEGANE II Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, mijn Mégane II is al eens onderhouden en ik hoef alleen de teller weer op nul te zetten voor de volgende onderhoudsbeurt. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen?
Alvast bedankt.

()

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 2 weken geleden #4791 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: MEGANE II
Als ik het goed begrijp, wilt u de olieverversingsteller resetten, die u na een bepaald aantal kilometers op het dashboard waarschuwt.
Dit moet worden gedaan met een diagnosecomputer, afhankelijk van het type olie dat wordt bijgevuld. Het werkt als volgt:
wanneer de computer van de auto (CPU) detecteert dat er een bepaald aantal kilometers is gereden, of in andere modellen een verlies aan viscositeit in de olie detecteert, gaat er een lampje op het dashboard branden. De olie wordt dan ververst en kan worden gereset naar nul of een ander olie-interval worden ingesteld.
Als de olie is gespecificeerd voor 10.000 km, is de olieverversing van korte duur en moet u de computer hiervan op de hoogte stellen, zodat deze u tijdig kan waarschuwen dat de olie moet worden ververst. Want als je bijvoorbeeld een olieverversing hebt gepland voor 30.000 km en je hebt olie gebruikt die geschikt is voor 10.000 km, dan heeft deze olie bij 10.000 km niet voldoende viscositeit om je motor te beschermen. En als het 30.000 km-lampje gaat branden, heb je hem al verpest – als je het lampje ooit ziet.
Aan de andere kant, als je goede, dure olie gebruikt die geschikt is voor 30.000 km en die ververst bij 10.000 km, dan verlies je geld.
Als je voor 50 euro naar een garage gaat, zullen ze hem resetten, maar als ze je niet vragen welke olie je hebt gebruikt, is het een halfbakken alternatief!
Renault heeft trouwens nieuwe regels opgesteld die de goede werking van al haar auto's garanderen, en deze moeten worden nageleefd als je de garantie niet wilt laten vervallen.
De normen heten RN 0700-0710 en RN 0720.
Momenteel heeft slechts één Renault-olie deze goedkeuring, en dat is Motul.
Ik raad u aan contact met hun kantoren op te nemen; zij hebben technische ondersteuning en kunnen u adviseren.
JONY

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.