Zoek MDM

Bulletin

Lombardini LDA 91-motor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 10 maanden geleden #48585 door handmatig-mechanisch
Lombardini LDA 91-motor, gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, allereerst wil ik iedereen bedanken die me kan helpen, en mijn excuses als ik te veel schrijf.:)

Dit is mijn situatie:

ik heb net een Lombardini LDA 91 3000rpm motor uit een kleine ruimte in de oude fabriek van mijn grootvader gehaald. Hij heeft daar zo'n 30 jaar stilgestaan. Hij stond draaiend opgeslagen; hij werd gebruikt in de grindgroeve en dreef alle machines aan via katrollen. Het punt is dat ik, sinds ik klein was, elke keer dat ik die ruimte binnenliep, gefascineerd was door die motor, en ik zou hem dolgraag weer aan de praat krijgen. Maar aangezien ik niets van motoren afweet, wilde ik het eerst even navragen. Er ontbreken geen onderdelen, schroeven of schroefdraad. Ik wil graag weten wat ik nu moet doen voordat ik hem weer probeer op te starten, wat ik moet doen om hem weer aan de praat te krijgen, rekening houdend met het feit dat hij minstens 30 jaar stil heeft gestaan.

Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 10 maanden geleden #48586 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Lombardini LDA 91-motor
Voordat je probeert de motor te starten met startkabels, is het verstandig om eerst met de hand te controleren of de motor ronddraait. Als dat niet het geval is, wat zeer waarschijnlijk is, zou ik de injector verwijderen, er een flinke hoeveelheid olie in gieten en proberen de injector langzaam heen en weer te draaien. Zodra de injector met de hand ronddraait, plaats je de injector terug en kijk je of de motor start. Het is raadzaam om de filters en de brandstoftank schoon te maken, omdat dieselbrandstof na verloop van tijd degradeert en verandert in een soort olie met een geleiachtige consistentie. Het is het beste om het hele injectiesysteem te reinigen voordat je probeert de motor te starten. Verder zijn dit zeer robuuste motoren die zelden kapot gaan.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 10 maanden geleden #48588 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Lombardini LDA 91-motor
Ja, ik heb een klein plugje bovenin verwijderd dat de compressie verlaagde, en nu draait de motor heel makkelijk rond. Ik ga proberen brandstof bij te vullen om te kijken of hij aanslaat als ik er flink aan trekXD .

Nog een vraag: deze auto stond erom bekend dat hij in het begin ontzettend moeilijk startte omdat de ontstekingstijd niet klopte. Ze hebben die afgesteld en toen startte hij prima. Weet iemand hoe je dat doet als de ontstekingstijd is verbogen door een tijdje stil te hebben gestaan?

Ik heb het ook aan mijn opa gevraagd en hij vertelde me dat de monteurs er op koude dagen startvloeistof in moesten doen. Is het verstandig om dat nu ook te doen? En zo ja, waar kan ik dat krijgen? Graag iets goedkoops.:)