Hallo allemaal, Javielito86. Gezien de compressie (150 psi) vermoed ik dat het benzine moet zijn. Het zou goed zijn om te weten of het probleem zich direct na de motorreparatie manifesteerde of dat het zich geleidelijk manifesteerde. Ik dacht er ook over na, en ik zag een geval waarbij de olie, door een lekkende injector, verontreinigd raakte met benzine, waardoor deze verdund raakte (viscositeitsverlies) en na ongeveer 2500 tpm of bij belasting van de motor in de kamer terechtkwam. Dit veronderstelt dat de rook olieachtig ruikt, wat belangrijk is zoals Ismael aangeeft. Als het niet naar olie ruikt, zou het koelvloeistof kunnen zijn... de glycol en de additieven die erin zitten produceren rook zoals beschreven. Ten slotte, maar veel zeldzamer, als er geen koelvloeistof- of olieverbruik is en er witblauwe rook blijft... Ik heb maar heel zelden meegemaakt dat door een breuk in het rubber van de rempomp remvloeistof naar de rembekrachtiger of -versterker stroomt en van daaruit naar de motor... Remvloeistof is ook gebaseerd op glycolen of alcoholen met additieven, dus bij verbranding kan het ook een blauwwitte kleur in de uitlaatgassen veroorzaken, maar het is uiterst zeldzaam en vloeistofverbruik en problemen in het remsysteem moeten worden opgemerkt.
Als het probleem het motorolieverbruik is, moet dit worden genoteerd op de bougies; het residu op elke bougie helpt identificeren of de olie naar één of alle cilinders van de motor stroomt. Olieverbruik, met goede compressie, rook... zou kunnen zijn wat Ismael zegt, een gebroken oliering of -ring, of een onjuiste of omgekeerde positie van de olieopvangring (de tweede ondersteboven). Als het te wijten is aan de klepgeleiders of afdichtingen, rookt het meer bij het afremmen en het verlaten van een stoplicht. Vertel ons hoe het ging... Oké, ik zal jullie niet meer lastig vallen... Groeten allemaal.