Zoek MDM

Bulletin

koolmonoxide met een rotte-eierengeur

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #48005 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp dat koolmonoxide naar rotte eieren ruikt
"Kenmerkende" geur van sommige benzinekatalysatoren. Ik heb die geur nu al een paar keer geroken en die geur komt niet altijd in dezelfde auto voor... (Ik heb me meer dan eens afgevraagd waarom dat gebeurt). Het kan te maken hebben met temperatuur en luchtvochtigheid (vooral in de winter bij het starten) en dan verdwijnt hij... hoewel het waar is dat hij bij andere auto's helemaal niet stinkt... Sommige merken hebben er meer last van (de VAG-groep deed dat midden jaren 90 vaak), die leken perfect te rijden en er kon geen fout worden gevonden... maar zoals de "Fiat 147" zegt: het zou niet normaal moeten zijn en er moet zeker een "reden" zijn en het zou goed zijn om te weten waarom. Met vriendelijke groet!!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #48059 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp dat koolmonoxide naar rotte eieren ruikt
Haha, het woord "normaal" betekent dat het niets bijzonders is. Ze zeggen dat de geur ontstaat door de oxidatie van gecondenseerd water in contact met de katalysatorreagentia.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #48062 door handmatig-mechanisch
Ja, dat denk ik ook. Ik heb het altijd in de winter opgemerkt (als het vochtig is) en dan weer niet in de zomer... maar er zijn auto's waarbij dit niet opvalt. Het zou kunnen liggen aan het soort metaal dat de katalysator gebruikt, of dat verschilt per motor, merk, of dat ze voldoen aan de nieuwere emissienormen... (we hebben het hier over een auto die in China is gemaakt...) Het is gewoon een curiositeit voor mij, meer niet. Groeten!!