Hallo allemaal, mechanic876, koolmonoxide is een smaakloos gas, het heeft geen geur, daarom is het zo gevaarlijk... de rotte-eierengeur, als ik me niet vergis, wordt veroorzaakt door waterstofsulfide dat in een oxidatiekatalysator wordt geproduceerd wanneer deze een bepaalde bedrijfstemperatuur overschrijdt. Met andere woorden: de katalysator werkt te heet, wat op korte termijn schade veroorzaakt door thermische schokken. De redenen voor deze hoge zuurproductie, afgezien van brandstoffen van lage kwaliteit (hoog zwavelgehalte), zijn: gebrekkige controle over het lucht-brandstofmengsel, motorstoringen, mechanische problemen in de motor, een beschadigde katalysator, enz. Als de auto niet start bij de controle (het zou me niet verbazen bij die Chinese machines), voer dan een gasanalyse uit, niet om te zien of de auto een uitlaatgastest doorstaat, maar voor diagnostische doeleinden... uitlaatgassen zijn een ondubbelzinnige indicator van wat er in een motor en/of in het emissiecontrolesysteem gebeurt... zou het goed zijn als u ons duidelijkheid kunt verschaffen over de geur bij het starten, bij koude motor, bij het wegrijden, enz. Met vriendelijke groet.