Hallo allemaal, Kumaka. YZ 426, mooie motor... vriend, twijfel er niet aan, waarschijnlijk heb je gesloten inlaatkleppen, met weinig speling... waarschijnlijk in een hoge compressie eencilinder en gekruiste kleppen, precies wat je beschrijft: moeilijk starten, hoog stationair draaien, hoog brandstofverbruik, zelfs de uitlaat werkt op een hogere temperatuur. In ieder geval is het normaal dat een groot deel van de uitlaat rood kleurt bij deze moderne kleppenmotoren met een zeer hoog vermogen per cilinderinhoud... Ik repareer dit soort motoren voortdurend en ik blijf me verbazen over de hoge hitteproductie van deze machines... sterker nog, als ik ze start, steek ik een sigaret op aan de uitlaatbocht van het spruitstuk, slechts enkele seconden na het starten. Je moet de speling of tolerantie controleren, vooral van de inlaatkleppen. Als ze gesloten zijn, is alles wat je beschrijft normaal. Ik raad aan om de handleiding te downloaden; daarin staat de volledige stapsgewijze procedure voor het afstellen van de kleppen op deze motoren. Tot slot, als ik me niet vergis, heeft deze motor inlaatkleppen van titaniumlegering, die erg licht zijn, maar minder bestand tegen hitte en slijtage van het zadel (daarom sluiten ze sneller). In ieder geval zijn dit motoren waarbij de klepafstelling regelmatig gecontroleerd moet worden; anders loop je het risico de klep te verbranden of, erger nog, de zitting in de cilinderkop te beschadigen. Ik monteer vaak roestvrijstalen kleppen, die zwaarder maar betrouwbaar zijn. Ik vervang de veren altijd door iets stuggere exemplaren om de massatraagheid van een zwaardere klep te beheersen. Als je dezelfde veren houdt, verliest de motor vermogen, vooral na 8.000 tpm (de kleppen stuiteren). Tot slot heeft deze motor een buitengewone overbrengingsverhouding met vier versnellingen; dat is wat ik er het meest aan waardeer. Als je vragen hebt, schrijf ons dan. Groeten en veel succes.