Zoek MDM

Bulletin

1995 Chevrolet Blazer oliesensor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 4 weken geleden #47949 door handmatig-mechanisch
Oliesensor voor een Chevrolet Blazer uit 1995. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik zou graag willen weten of iemand me kan helpen. Ik heb een Chevrolet Blazer uit 1995 met een 4.3L Vortec-motor en ik weet niet waar de oliedruksensor zit. De meter staat constant op maximaal en de auto start niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 4 weken geleden #47961 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp oliesensor voor een Chevrolet Blazer uit 1995
Hallo allemaal, bij deze motor zit de oliedruksensor op het motorblok, achterin, naast de verdeler. Hij is niet makkelijk te zien, je zult wat ruimte moeten maken... in ieder geval, het feit dat hij niet start, hoeft niet per se te komen door een onjuiste oliedrukmeting... Ik heb deze motoren wel eens kapot zien gaan, met kloppende geluiden en het oliedrukwaarschuwingslampje op nul, en ze liepen nog steeds. Als hij nog steeds niet start, controleer dan de gebruikelijke dingen: vonk, compressie en brandstof. Als je ons meer informatie geeft, kunnen we je helpen. Een specifiek probleem met deze injectiesystemen, het GM "spider"-type, is dat ze niet starten als de brandstofdruk lager is dan 4 bar...:ohmy: dat is behoorlijk veel druk, dus wees voorzichtig als je eraan werkt. Groeten aan iedereen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 4 weken geleden #47963 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp oliesensor voor een Chevrolet Blazer uit 1995
Hallo, bedankt voor de informatie. Er is een vonk en de brandstofpomp werkt, maar ik heb de druk nog niet gemeten. Ik heb gelezen dat de oliedruksensor samenwerkt met de brandstofpomp en dat de auto kan afslaan en niet meer starten als de oliedruk laag is, vanwege het beveiligingssysteem van de motor. Deze auto sloeg plotseling af en startte niet meer. De brandstofpomp is nieuw, de krukaspositiesensor (CKP-sensor) is gecontroleerd en de ontstekingsmodule is ook nieuw. Als u mij meer informatie kunt geven, zou ik dat zeer waarderen.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 4 weken geleden #47964 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, het gedrag dat jullie beschrijven met een lage oliedruk, waarbij de motorregelmodule de motor pas uitschakelt nadat deze op lage snelheid is gaan rijden, komt voor in modernere GM-systemen. Stel je voor wat er zou gebeuren als je met hoge snelheid rijdt en de motorregelmodule de motor plotseling uitschakelt vanwege een lage of ontbrekende oliedruk. Je zou de stuurbekrachtiging, de rembekrachtiging en in een auto met automatische transmissie (met de motor uit is er geen mogelijkheid om op de motor te remmen) verliezen. Dit zou een ernstig ongeluk kunnen veroorzaken. Uit ervaring kan ik zeggen dat de motorregelmodule of -computer ALTIJD de veiligheid van de inzittenden boven de mechanische integriteit van het voertuig stelt. Ik heb een 4.3 Vortec Blazer opgeblazen. Een drijfstanglager draaide door, waarna de oliedruk daalde en het controlelampje ging branden. Seconden later begon de motor hevig te kloppen. De schade was al aangericht en de motorregelmodule heeft de motor nooit uitgeschakeld. Geloof me, de motorcomputer in die Vortec Blazer heeft dat beveiligingssysteem niet. In feite weet de regelmodule in dat systeem de motoroliedruk niet; de sensor bevindt zich in het instrumentenpaneel. Uit je bericht begrijp ik dat je de CKP-sensor hebt gecontroleerd, en het feit dat de brandstofpomp aanslaat, betekent dat de motor niet in de lage-oliedrukbeveiligingsmodus staat. Meet tot slot de druk. Als je een aftermarket brandstofpomp hebt geïnstalleerd die niet geschikt is voor dat systeem en de druk niet boven de 4 bar komt, zal de motor niet starten. Alle Vortec-motoren met spininjectie vertonen hetzelfde gedrag wat betreft de brandstofdruk. Tot slot raad ik je aan om de auto te laten uitlezen; hoe meer informatie je ons geeft, hoe makkelijker we je kunnen helpen. Met vriendelijke groet.