Hallo allemaal, groeten.
Ik help een vriend met de reparatie van zijn Renault 19 RT uit 1993 met een 1.8 F2N-motor. We hebben problemen met de timing. We hebben cilinder 1 (degene die het dichtst bij de versnellingsbak zit) in het bovenste dode punt (BDP) gezet en de markering op de nokkenaspoelie komt overeen met de markering op het nokkenasdeksel. Het probleem is dat, omdat het een vaste verdeler is (je kunt de ontsteking niet verstellen), we de motor niet aan de praat krijgen. De enige manier waarop we hem wel aan de praat kregen, was door de vaste positie van de verdeler te negeren en hem tegen de klok in te draaien, zodat de rotor precies op nummer 1 op de verdelerkap staat. Met andere woorden, als ik de nokkenas in positie zet, wijst de rotor naar nummer 3 op de verdeler, en dan start hij niet. We hebben geprobeerd de bougiekabels te vervangen en met de vonk te experimenteren om te zien of we hem aan de praat konden krijgen, maar niets werkte. De enige oplossing was om de verdelerkap los te draaien en te draaien. Dus, het nummer 1 op de verdelerkap was uitgelijnd met de rotor, de nokkenas stond op tijd, we hebben de verdeler vastgezet voor de test, en de auto startte...
Mocht iemand van jullie al eens zo'n auto hebben gerepareerd en hetzelfde probleem zijn tegengekomen en weten hoe het op te lossen, dan zou ik het zeer op prijs stellen als jullie die informatie met me zouden willen delen, of als de oplossing in een van de handleidingen staat... Nogmaals bedankt, en ik laat het jullie weten als het me lukt om het op te lossen, zodat ik het in de toekomst ook kan gebruiken.