Zoek MDM

Bulletin

Plotseling lage brandstofmeter (Kia Cerato)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 10 maanden geleden #47329 door handmatig-mechanisch
Plotseling lage brandstofmeter (Kia Cerato) Geplaatst door manual-mecanica
Goedemorgen allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en ik probeer al een week een oplossing te vinden voor een probleem met mijn Kia Cerato uit 2010. Zoals de titel al zegt, daalde de brandstofmeter plotseling snel, wat aangeeft dat de auto geen brandstof meer heeft, terwijl de tank vol is. Ik heb geprobeerd de zekeringen te controleren om te zien of die het probleem zijn, maar alleen al door ernaar te kijken, lijken ze niet doorgebrand te zijn. Ik weet niet of de sensor met een relais werkt. (Overigens ben ik geen monteur, laat staan elektricien), maar ik probeer erachter te komen wat het probleem is voordat ik hem naar een elektromonteur breng. Mocht iemand iets soortgelijks hebben meegemaakt, dan stel ik dat zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,
Claudio T.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 10 maanden geleden - 10 jaar en 10 maanden geleden #47331 door handmatig-mechanisch
Antwoord van de handboekmonteur op het onderwerp: plotseling lage brandstofmeter (Kia Cerato)
Als de brandstofmeter het enige is dat niet meer werkt, is de enige mogelijke oorzaak een elektrische onderbreking in het circuit. Je zou de bedrading van de tank naar het instrumentenpaneel moeten controleren. Problemen ontstaan meestal bij de aansluitpluggen, niet in het midden van de aftakkingen. Vooral bij de inlaatplug van de tank. Terwijl je die verbinding controleert, is het een goed idee om de elektrische doorgang bij de vlotterinlaat te meten. Als er geen doorgang is (kortsluiting), wijst dit op een defect in de tankniveausensor.

Veel succes.
Laatst bewerkt: 10 jaar en 10 maanden geleden door . Reden: Vul het antwoord in

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 10 maanden geleden #47355 door handmatig-mechanisch
Antwoord van de handboekmonteur op het onderwerp: plotseling lage brandstofmeter (Kia Cerato)
Claudio:
Ik ben het eens met mijn collega "daagimenez". Je moet eerst het signaal naar de brandstofniveau-indicator controleren. Dat wil zeggen, met een multimeter kijken of er continuïteit is van de signaaluitgang van de vlotter naar de indicatoringang. Als er geen problemen zijn, is waarschijnlijk de wikkelkabel gebroken, waar het "pootje" aan het onderdeel vastzit dat de vlotter vasthoudt, beweegt. Er is dus helemaal geen signaalgeleiding. Dit apparaat is een capacitieve transducer waarvan de weerstand, afhankelijk van de positie in de wikkeling, groter of kleiner is en dus het signaal dat de indicatorklok op de printplaat bereikt, even groot of klein is. Daarom zie je dat de naald omhoog en omlaag gaat, afhankelijk van de hoeveelheid brandstof. Hoe kun je analyseren of de wikkelkabel gebroken is? Er kan geen signaal zijn, daarom werkt het niet.
Ik hoop dat ik mezelf goed heb uitgelegd en iets voor je heb kunnen verduidelijken. Ik hoop dat je het oplost. Groeten.