Zoek MDM

Bulletin

Nissan GA16DNE zuiger- en cilinderbreuk

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 2 maanden geleden #46992 door handmatig-mechanisch
Nissan GA16DNE zuiger- en cilinderbreuk Geplaatst door manual-mecanica
Nissan V16 (Tsuru) GA16DNE motor
Het begon met een klein geluid als een klep of stoter (hoewel dit model er geen heeft). Het begon na 25.000 km na een volledige motorafstelling. Nou, het geluid werd steeds luider. Ik controleerde het met draaiende motor toen het plotseling luider werd en de motor afsloeg. Er was compressieverlies in cilinder 1. Ik heb de bougie verwijderd en je kunt de gebroken zuiger zien die gevuld is met water. Ik heb de motor gedemonteerd. De zuiger brak in 2 en de cilinder scheurde, vandaar het water. De metalen onderdelen van de drijfstang en hoofdlagers zien er goed uit. Wat ik merkte, is dat de zuiger tegen de cilinderkop (kopcilinder/cilinderkop) sloeg, daar kwam het geluid vandaan. Er zijn geen verbogen of beschadigde kleppen. De motor verbruikte geen olie en werd niet warmer, alles is in orde. Mijn vraag gaat over wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de zuiger de cilinderkop raakt, en het was slechts nummer 1. Ik vermoed dat de zuiger verbrijzeld is door het plotseling binnendringen van water in de cilinder. Toen de motor gereviseerd werd, ging de psi-waarde van standaard naar 0,50, en die van de drijfstang en de bedmetalen van standaard naar 0,25. Heeft u opmerkingen?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 2 maanden geleden #47005 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmatige monteurs op het onderwerp van een gebroken zuiger en cilinder in de Nissan GA16DNE
Hoi WAL7ER, wat betreft de vraag waarom de zuiger de cilinderkop raakt, het is het gebruikelijke: de drijfstanglagerbus "ging" om verschillende redenen, meestal gebrek aan smering, slecht slijpen van de krukas, of een verkeerde keuze van de dikte van de drijfstanglagerbus. Als de drijfstanglagertap om een van deze redenen ovaler is geworden, komt er een moment dat het erger wordt en... TACK-TAC TACK-TAC ...en... je weet wel, de drijfstang aan één kant van het blok (dit was het uiteindelijke resultaat van een Renault F9Q), of een complete motorwissel voordat het erger werd... (dit was een Toyota Celica 1ZZ die de lagerbus niet meer had...).
Wanneer je dit "geluid" hoort en het is geverifieerd dat het niet van de klepstoters komt, moet je het carter verwijderen en de speling van de drijfstang controleren om het te verhelpen voordat het te laat is en de oorzaak te achterhalen. Als het te wijten is aan ovalisering of gebrek aan smeerdruk, heeft het vervangen van de lagerbus geen zin, want het gaat weer terug. Groeten!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 2 maanden geleden #47015 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmatige monteurs op het onderwerp van een gebroken zuiger en cilinder in de Nissan GA16DNE
Allereerst, bedankt, Ismael53, dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Nou, ik heb uiteindelijk de hele motor gedemonteerd, en wat je zegt klopt. Dit is de eerste keer dat ik een motor met dit geluid heb geïnspecteerd, wat leek op een simpel gerommel, maar het was catastrofaal. Nou, nogmaals, alles gaat naar de slijptol. Deze keer wordt alles vervangen. Groeten.