Zoek MDM

Bulletin

thermostaat

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #46575 door handmatig-mechanisch
thermostaat Geplaatst door manual-mecanica
De volgende vraag is: als ik de thermostaat uit mijn auto verwijder, een Mitsubishi L200 met een carburateurmotor, verbruikt hij dan meer brandstof? Ik hoop op een antwoord en alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #46579 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs onderwerp thermostaten
Als de choke van de carburateur automatisch werkt op basis van de watertemperatuur, laat deze onvoldoende lucht in de inlaat. Uiteraard verbruikt u dan aanzienlijk meer brandstof als u dit systeem niet uitschakelt. Bovendien zal de motor verzuipt. Ik raad in ieder geval niemand aan om zonder thermostaat te rijden, met name vanwege mogelijke slijtageproblemen aan de motor. De zuiger sluit pas goed af in de cilinder als de bedrijfstemperatuur is bereikt, wat onder andere kan leiden tot kloppen. Groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #46581 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank, Ismael. Dat was een vraag die ik had. Veel succes!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46636 door handmatig-mechanisch
Hmm, je weet dat het brandstofverbruik afhangt van de bedrijfstemperatuur, maar of er wel of geen thermostaat is, heeft geen merkbaar effect op het verbruik. Ik zeg dit met alle respect voor Ismael. Wat er wél invloed op heeft, is dat de ventilatoren direct draaien omdat de temperatuur te laag is in vergelijking met de bedrijfstemperatuur. Om precies te zijn, zonder thermostaat verbruikt de motor iets meer brandstof totdat de bedrijfstemperatuur is bereikt, maar dat verschil is bijna verwaarloosbaar. Hoe dan ook, doe het zoals ik heb gedaan; je moet het proberen om het te geloven. Je hebt niets te verliezen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46642 door handmatig-mechanisch
Ik heb me misschien vergsproken. Wat ik bedoelde was de automatische choke op sommige carburateurs. Bij een bimetaalchoke (met veer) opent deze de gasklep van de carburateur zodra het water in de spoel of veerbehuizing opwarmt. Als het water er langer over doet om op te warmen omdat er geen thermostaat is, blijft de choke langer gesloten, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik. Groeten allemaal!