Probeer eerst de MAF en de contacten schoon te maken met CRC-spray. Deze worden snel vuil. Controleer of er geen draden blootliggen. Het lijkt mij, en ik maak me zorgen, dat de MAF-weerstand de lucht die erdoorheen stroomt niet detecteert en
daarom de ECU niet informeert over luchtinlaat. Als hij geen signaal van de luchtmassa ontvangt, geeft hij geen opdracht om brandstof in te spuiten. Wanneer u de weerstand echter loskoppelt, detecteert de ECU dat er geen MAF is omdat hij geen stroom ontvangt en past hij zich aan de basisbedrijfsparameters aan.
De MAF-sensor bestaat uit een weerstand die varieert afhankelijk van de inlaattemperatuur en een hete plaat die op 21 graden Celsius wordt gehouden (de temperatuur waarvan een weerstand detecteert). Als de omgevingstemperatuur 21 graden Celsius is, informeert hij de ECU, die vervolgens de voedingsspanning naar de hete plaat verhoogt om deze op 21 graden Celsius te houden. Zo maakt de ECU de berekening.
Conclusie: Als de spray het probleem niet verhelpt en de draden goed geïsoleerd zijn, vervang ze dan, aangezien fout P0102 een kortsluiting naar aarde aangeeft. Groeten.