Zoek MDM

Bulletin

Peugeot 206 dynamo

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46264 door handmatig-mechanisch
Peugeot 206 dynamo Geplaatst door manual-mecanica
:( Hallo allemaal, mijn vraag is omdat ik een 206 16 kleppen heb, ik heb de spanningsregelaar vervangen omdat ik die had laten doormeten en die was fout, nu drie dagen later verscheen de melding voor een lage acculading opnieuw, ik heb gemeten en accelereer hij laadt 14 volt op maar bij het regelen begint hij beetje bij beetje te dalen naar 12 volt als ik een beetje accelereer wordt het gecorrigeerd maar mijn vraag zou zijn of het stationair toerental misschien laag is, het gaat rond de 900, een andere melding die verschijnt is een anti-vervuilingsafwijking en op het dashboard brandt dat gele plaatje wat op een klep lijkt, nou bedankt alvast, groeten :S

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46269 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het Peugeot 206 dynamo
Hoi Caalbo, ik zou ervoor zorgen dat de accu in goede staat is (elektrolytdichtheid en -niveau), want als die slecht is, laadt hij niet op en blijft de dynamo constant werken... een storing in de spanningsregelaar komt heel vaak voor (ik weet niet hoe ze het gemeten hebben...). Ze gaan meestal lang mee en het enige wat ik bij deze accu's heb gezien, is slijtage van de koolborstels (na 200.000 km). Het stationair draaien is correct bij 900 tpm. Je moet ook zoeken naar een mogelijke afleiding van de plus naar massa die je constant ontlaadt... De "anti-vervuilingsafwijking" is een ander probleem. Controleer de lambdasonde (is de weerstand niet onderbroken of loopt deze naar massa...), de flowmeter, de staat van de katalysator... een foutdiagnose die je de code geeft, zodat we je beter kunnen adviseren. Groeten!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46276 door handmatig-mechanisch
Het hangt van veel dingen af. Als ze de regelaar hebben gerepareerd, is het goed, maar als hij niet laadt, kan het zijn dat ze de koolborstels niet hebben vervangen, dat de wikkeling niet goed werkt of dat de diodeplaat beschadigd is. Ik weet niet wat ze aan de dynamo gaan repareren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46396 door handmatig-mechanisch
Het probleem met de dynamo heeft altijd te maken met de koolborstels: maak de rotorcontacten grondig schoon (korrel 180) en vervang ze.
Het kan ook zijn dat de diodes kortgesloten zijn. Er zijn twee oplossingen: de ene is om ze zelf één voor één te vervangen of een complete diodehouder te kopen en te installeren. Wees hierbij heel voorzichtig met de isolatieringen, want die kunnen lekken (het is mij al meerdere keren overkomen).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #46409 door handmatig-mechanisch
Het probleem zou kunnen liggen in de accu, die mogelijk bijna aan het einde van zijn levensduur is en dit overbelasting van de dynamo veroorzaakt, wat op zijn beurt de motor overbelast en het stationair toerental verlaagt. Soms gebeurt dit niet en soms wel, in welk geval het gebeurt wanneer de elektrische ventilator wordt ingeschakeld. De oplossing is om de accu te vervangen. Een andere mogelijkheid is dat het stationair toerental van de motor te laag is of slecht regelt vanwege een defect in de IAC-klep. Normaal gesproken raakt deze vervuild met stof en koolstofresten, en omdat het een niet-gesmeerd medium is, kan deze defect raken. De oplossing is om de klep te verwijderen en schoon te maken met een smeermiddel/ontkalker. Wat betreft de spanningen die de dynamo/regelaar trekt, zou ik u willen vertellen dat deze correct zijn en dat er geen problemen zijn, er is alleen een defect, misschien een paar omwentelingen onder het noodzakelijke toerental, d.w.z. het stationair toerental is te laag of daalt op een gegeven moment. Groeten en succes.