Zoek MDM

Bulletin

VERWARMING FORD FIESTA 1997

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #45954 door handmatig-mechanisch
VERWARMING FORD FIESTA 1997 Gepubliceerd door manual-mecanica
Goedemorgen, ik heb een Ford Fiesta LX uit 1997 met een 1.3 benzinemotor. Normaal gesproken levert dat geen grote problemen op, maar ik merkte dat als ik de verwarming aanzet, er geen warme lucht uitkomt, maar koude lucht. De afstandsbediening heeft vier standen en die werken prima. Dit model heeft geen airconditioning. Het is ook vreemd, maar het is me een paar keer overkomen dat zonder de afstandsbediening de stand aan te zetten, en alleen de warme lucht door de ventilatieroosters naar binnen laat stromen, het warm wordt, maar dat was tijdelijk.
Als iemand me informatie kan geven over hoe ik dit kan oplossen en, indien mogelijk, een elektrisch of mechanisch schema dat me hierbij kan helpen, zou dat geweldig zijn!
Ik wil benadrukken dat ik dit vraag omdat ik vrijwel geen ervaring heb en misschien kan ik me met een schema beter oriënteren.

Met vriendelijke groet, Raul

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #45966 door handmatig-mechanisch
Reactie van een monteurshandleiding over het onderwerp: VERWARMING FORD FIESTA 1997
Raul bekijkt de radiator, meer specifiek de plek waar de ventilator zich in de linkeronderhoek bevindt. Vanaf de bestuurderskant gezien, zit er een witte weerstand met twee kabels. Controleer of deze goed zijn aangesloten en controleer met de andere of de weerstand zelf in goede staat is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #45979 door handmatig-mechanisch
Reactie van een monteurshandleiding over het onderwerp: VERWARMING FORD FIESTA 1997
In de cabine van de auto bevindt zich een koellichaam waardoor warm water circuleert, hetzelfde water dat door de motor van de auto circuleert. Dit koellichaam bevindt zich midden voorin de auto. Om u een globaal idee te geven: hier bevinden zich de centrale luchtuitlaatopeningen. Daarachter en eronder bevindt zich het koellichaam. Het meest voorkomende probleem is dat het mechanisme van de knop die de temperatuur selecteert tot de klep die de vloeistofcirculatie opent en sluit kapot is. Dit kan zich in de buurt van de temperatuurkiezer bevinden (niet de ventilator). De kiesschakelaar waarmee u de temperatuur verhoogt, is verbonden met een stalen kabel die de klep bedient, die zich normaal gesproken in de buurt van het koellichaam of in de motorruimte bevindt. Daarom bevindt deze zich in de kiesschakelaar, de bedieningskabel of de afsluitklep van het circuit. In andere gevallen kan het gebeuren dat, door het niet regelmatig gebruiken, de koelvloeistof, samen met sporen van corrosie, ervoor zorgen dat het klepgedeelte afdicht en de vloeistof niet kan circuleren. De oplossing is niet ingewikkeld, hoewel de locatie en demontage van deze onderdelen precies zijn wat ik moeilijk bereikbaar zou noemen, vooral het temperatuurregelpaneel. Ik zou je aanraden om op de grond te gaan liggen (niet geschikt voor mensen met een slechte fysieke conditie) en te controleren of de bedieningskabel werkt. Tijdens het draaien van de temperatuurregelsleutel zou het andere uiteinde met de klep moeten bewegen. Als dat niet het geval is, is het ofwel de bediening op het dashboard ofwel de kabel die is doorgesneden. Als de klep daarentegen beweegt, is de kans groot dat deze beschadigd of verstopt is. Het verwijderen ervan zal wat werk kosten, omdat deze zich waarschijnlijk op dezelfde plek bevindt. Bij sommige modellen is dit eenvoudiger omdat ze zich dicht bij de motorruimte bevinden, waardoor ze gemakkelijker te bereiken zijn. Houd er rekening mee dat als de kabel zich in de auto bevindt, er bij het terugplaatsen koelvloeistof in het passagierscompartiment terechtkomt. Met vriendelijke groet en veel succes.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 6 maanden geleden #45987 door handmatig-mechanisch
Bij deze modellen is het meestal de klep die de koelvloeistofstroom van de motor naar de verwarming regelt die kapot gaat. Deze is elektrisch en gaat bij deze auto's vaak kapot. Hij bevindt zich in het motorgedeelte, net onder de ruitenwissers. Als je de motorkap optilt, kun je duidelijk twee leidingen zien die naar het passagierscompartiment gaan. Precies waar ze eindigen, zit deze klep. Hij is van zwart plastic, met een kleine motor en een stekker met twee kabels. Hij ziet er heel goed uit en is gemakkelijk te vervangen. Om dit te controleren, hoef je alleen maar de verwarming op maximaal te zetten en de leidingen van achteren aan te raken om te zien of ze dezelfde temperatuur hebben als in het motorgedeelte. Als ze niet opwarmen, is er mogelijk sprake van schade.