Zoek MDM

Bulletin

Help, Seat Ibiza koelprobleem

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45797 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Help, Seat Ibiza koelprobleem
Hoi, probeer de dop te vervangen. Deze hebben een O-ring die soms niet goed afsluit, net als de klep in de dop zelf. Haal er een op de sloop of vervang de pakking. Als er meer dan 1,5 kg druk op staat, is het niet meer normaal dat er water door de dop lekt. Test dus eerst de dop en controleer ook het expansievat (waar de pakking afdicht; deze is conisch). Als deze lekt wanneer je de nieuwe dop goed sluit, is de cilinderkop of pakking mogelijk defect. Met vriendelijke groet!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45798 door handmatig-mechanisch
Ik zie dat ik mezelf verkeerd uitleg!
Vervang de pakking op de dop, of vervang hem helemaal (als hij meer dan 1,5 kg weegt, begint hij te lekken).
Als de temperatuur niet stijgt en de thermostaat goed aanslaat, is er geen probleem.
Als er water uit lekt met een nieuwe dop en de thermostaat is nieuw, is er een probleem met de cilinderkop (of de pakking).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45808 door handmatig-mechanisch
Als er druk in het systeem staat, kunnen er twee dingen zijn: ofwel circuleert het water niet goed, ofwel door een verstopping in het systeem (verstopte thermostaat of radiator), ofwel door overdruk in het systeem door de cilinderkoppakking. In ieder geval moeten de lekken worden verholpen voordat andere problemen worden onderzocht. Verwijder eerst alle lekken.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45822 door handmatig-mechanisch
Ik denk dat ik iets ontdekt heb. Nadat ik de pomp had gedemonteerd en zag dat die in orde was, heb ik de bougies bekeken. Ze waren witachtig en de schroefdraad was een beetje roestig. Drie ervan zaten ook losser dan de vorige. Door de pakking van het spruitstuk naar de uitlaatpijp zie je ook een witte vlek eromheen. Mij is verteld dat dit komt doordat er wat water via de cilinderkoppakking naar binnen komt. Ook na twee dagen stilstand kwam er bij het starten een beetje witte rook uit het uitlaatspruitstuk, of ik weet niet of het van de cilinderkoppakking komt. Na een tijdje stopte het met roken. Wat me ook is opgevallen, is dat het koelvloeistofpeil in het expansievat flink stijgt als de motor een tijdje heeft gedraaid. Wat denk je? Ik denk dat het een bepaalde hoeveelheid is. Ik blijf er gewoon mee rijden tot hij ontploft, hij is al 14 jaar oud, ik heb hem tweedehands gekocht. Is het te veel moeite om de pakking zelf te vervangen? Kan ik dit doen zonder de kleppen of iets dergelijks aan te raken?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45823 door handmatig-mechanisch
Hoi Kaprisss, witachtige bougies op de elektrode duiden op een arm brandstofmengsel. Maak je er geen zorgen over; draai ze goed vast. Ontlucht het circuit van de cilinderkoppakking grondig met draaiende motor en de dop verwijderd. Wees voorbereid op het moment dat de elektrische ventilator uitslaat. Voeg indien nodig meer water toe. Plaats de dop terug en laat de motor draaien totdat de elektrische ventilator weer uitslaat (soms duurt dat even). Wanneer de motor stopt, zet je de motor uit en laat je hem volledig afkoelen. Vul indien nodig bij tot het juiste niveau. Als de motor daarna water verbruikt en nergens lekt, betekent dit dat er water "verbrand" wordt door een interne lek in de cilinderkoppakking. Als het lek aanzienlijk is, controleer dan gewoon de uitlaat op witte rook. Het vervangen van de pakking is bij deze motor geen groot probleem. Draai het uitlaatspruitstuk vast; er kunnen gassen door de spruitstukpakking lekken (de moeren raken meestal los). Het is niet de moeite waard om een motor hiervoor "kapot" te maken. Als je de pakking zelf vervangt, kost het in geen enkele winkel meer dan 50 euro, en dan weet je in ieder geval weer hoe je het moet doen. Download de handleiding, dat komt helemaal goed. Proost en veel succes!
(Vergeet het glasniveau als het warm is; controleer alleen of het laag staat als het koud is, nadat je het apparaat hebt gebruikt.)