Zoek MDM

Bulletin

Help, Seat Ibiza koelprobleem

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45773 door handmatig-mechanisch
Help, Seat Ibiza koelprobleem Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik zou graag uw mening en advies horen. Ik heb een Seat Ibiza 1.4 benzinemotor uit 1999. Laatst moet er wat water gelekt hebben, want ik zag de temperatuur stijgen en stopte de auto en zag dat er een watertekort was. Ik vulde bij en reed verder, maar de naald bewoog niet vanuit het midden. Ik controleerde of de uitlaatslang van de radiator behoorlijk koud was vergeleken met de binnenkant. Ik dacht dat het een thermostaatprobleem was dat niet openging, dus ik verving de thermostaat, de thermoschakelaar en ook de temperatuursensor. Ik vulde bij, ontluchtte de motor en liet hem een paar dagen draaien, maar de temperatuur bewoog niet vanuit het midden, de elektrische ventilator werkte en ging uit, in principe was alles in orde. De onderste slang was echter nog steeds koud vergeleken met de inlaat. Is dit normaal? Ik dacht dat het de pomp zou kunnen zijn, maar ik heb de retourslang naar het expansievat losgemaakt en er blijft water lekken. Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Ik zou het op prijs stellen als u me wat advies kunt geven voordat ik de waterpomp verwijder. Ik heb het twee jaar geleden vervangen omdat het lekte via de pakking. Bedankt voor je mening.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45775 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Help, Seat Ibiza koelprobleem
Hallo vriend, ik denk dat je de radiator moet controleren. Controleer, met wat motortemperatuur, of de temperatuur van het radiatorpaneel over het hele oppervlak gelijk is, evenals de cellen en cilinders. De radiator is mogelijk vuil en/of verstopt. Ik hoop dat ik je kan helpen. Met vriendelijke groet!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45789 door handmatig-mechanisch
Bij alle voertuigen moet de bovenste slang warmer zijn dan de onderste. Dit is normaal, omdat de elektrolyt het water in de radiator afkoelt en het vervolgens naar de motor afdaalt. Dit is normaal; het werkt prima, niets om je zorgen over te maken.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45791 door handmatig-mechanisch
Er is een temperatuurverschil tussen de onderste en bovenste slang, omdat de onderste slang door de radiator loopt die hem koelt, of door de lucht of de ventilator. Als er een groot verschil is, is de radiator mogelijk verstopt. Als er water in plaats van vloeistof is gebruikt voor de koeling, heeft de vloeistof, naast het feit dat het bij een hogere temperatuur kookt, als voordeel dat het de binnenkant van de motor en de radiator beschermt, zonder dat er kalkaanslag of aluminiumlagen ontstaan die met water smelten en de cilinderkop corroderen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45795 door handmatig-mechanisch
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Zaterdag, na het vervangen van de waterbox met de nieuwe thermostaat en temperatuursensor, heb ik het circuit gevuld en ontlucht met draaiende motor, de verwarming op vol vermogen en zonder de ventilatorsnelheid. Ik reed met de auto door de stad en de temperatuurmeter stond goed (in het midden). Toen ik hem startte, was de temperatuur al vroeg op peil. Eén dingetje: ik had de verwarming aanstaan en de ventilator op stand twee. Er kwam warme lucht uit als ik reed, maar als ik stopte bij een stoplicht of bij een laag toerental, werd het koud. Ik gaf gas en het begon warm te worden. Toen ik op mijn bestemming aankwam, opende ik de motorkap, deed de elektromotor aan en de onderste radiatorslang was bevroren ten opzichte van de bovenste. En ik merkte dat er al water uit het expansievat was gestroomd. De inlaatslang naar de radiator was ook heet en de druk was, ik denk iets te hoog. Ik dacht aan de waterpomp. Vandaag heb ik de distributieriem losgemaakt, de pomp verwijderd en het leek in orde. Wat zou het kunnen zijn? De radiator, maar ik heb hem erin geblazen en er antivries in gegoten, en het komt er als een straal uit. De cilinderkoppakking? Die zet me wel onder druk, maar het water zou toch zonder problemen door de radiator moeten kunnen circuleren? Ik snap het niet. Wat denken jullie? Trouwens, ik heb het gevoel dat de auto, als hij koud is, elke dag instabieler wordt als ik hem start, totdat hij eindelijk stabiel is. Bedankt, vrienden.