Zoek MDM

Bulletin

Oliefilter aftappen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45763 door handmatig-mechanisch
Het oliefilter aftappen Geplaatst door manual-mecanica
Hallo,

ik heb een Hyundai Accent 1.5 CRDI, D4FA motor. Het probleem is dat het ongeveer 4,5 seconden duurt voordat het oliedruklampje uitgaat (alleen als de auto meer dan zes uur stil heeft gestaan). Ik heb er maar 5 liter olie in gedaan. Na 6 uur staat het niveau boven het maximum. Bij het starten maakt hij hetzelfde geluid als na een oliewissel (wanneer het filter met olie wordt gevuld).
Zou het de afvoerklep van de oliepomp kunnen zijn of zit er een andere anti-aftapklep en waar zit die?
Alle meningen zijn welkom.

Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45765 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp oliefilteraftap
Kijk, het oliefilter heeft ook een klep. Bij Suzuki's kan het filter in ieder geval defect zijn. Of de pomp is versleten. Is dit plotseling gebeurd of na een reparatie, een klap of zoiets?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45766 door handmatig-mechanisch
Deze informatie is belangrijk omdat de oorzaak kan verschillen als het probleem na een olieverversing of iets anders is ontstaan.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45767 door handmatig-mechanisch
Hoi Cretu, het zou de olieaftapkraan van de pomp kunnen zijn. Controleer in ieder geval het oliepeil. Als je te veel olie toevoegt, kan het zijn dat je het niveau van de aftapkraan bereikt, waar een opening tussen de aftapkraan en het oliepeil hoort te zitten (naast andere problemen die een hoog oliepeil kan veroorzaken). Meet daarnaast de oliedruk bij het starten en bij warme motor. Er kan drukverlies optreden, of als de motor een tijdje stil heeft gestaan, kunnen de cilinderkopkanalen leeglopen (ik weet niet of deze motor een terugslagklep heeft). Bij het starten is er geen druk totdat de olie naar de cilinderkop stijgt (die 4,5 seconden waar je het over hebt). Met vriendelijke groet!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45801 door handmatig-mechanisch
Het filter is van het cartridgetype.
Ik geloof dat het overdrukventiel van de oliepomp alleen dient om de maximale druk te beperken tot (5 ± 0,5 kg/cm², 71 ± 7,1 psi).
Ik begrijp de gevolgen van een hoog oliepeil.
De inhoud van het oliecarter is 4,8 liter en die van het filter 0,5 liter, wat neerkomt op 5,3 liter. Ik heb maar 5 liter bijgevuld. Na 6 uur is het peil boven het maximum (het oliefilter is leeg).