Zoek MDM

Bulletin

Koppelingsproblemen Nissan Terrano D22 2007

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45719 door handmatig-mechanisch
Koppelingsproblemen Nissan Terrano D22 2007 Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb iemand nodig die me kan helpen met een probleem dat ik al een tijdje heb. Ik ben een enthousiaste monteur, maar ik wil mijn handen niet op plekken steken waar ze niet horen. Al een paar maanden merk ik dat het schakelen op mijn Terrano D22 (YD25) uit 2007 wat lastig is. Soms schrapen de versnellingen zelfs als ik ze niet snel en krachtig schakel. De laatste tijd is het bij koud weer (vroege ochtend) bijna onmogelijk om in welke versnelling dan ook te schakelen. Als de temperatuur stijgt of 's middags als het is blootgesteld aan de hitte van de zon, wordt het probleem meestal opgelost en schakelen de versnellingen goed, maar je moet nog steeds je voet op de grond zetten. Alles wijst erop dat het het hydraulische systeem van de koppeling zou kunnen zijn. Mijn vraag is: moet ik met deze symptomen de koppelingsvloeistof vervangen, of zou mijn probleem in de koppelingspers of -spin kunnen zitten of in het ergste geval in de hydraulische pompen in het systeem. Hoe kan ik die uitsluiten die minder bewerkelijk zijn om te demonteren?

Hartelijk dank voor uw aandacht.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45721 door handmatig-mechanisch
Reactie van een monteur op het onderwerp Koppelingsproblemen bij de Nissan Terrano D22 uit 2007
Ik denk dat dat model de rem- en koppelingsvloeistof samen gebruikt. Je vindt een ontluchter op de koppelingshoofdcilinder, vlakbij de versnellingsbak. Ontlucht deze om te zien of er lucht in zit. Als het niet verbetert, is er geen andere optie; je moet de koppeling vervangen.

Overigens heeft de Nissan D22-motor een oliestoring. Probeer altijd het oliepeil op het maximum te houden, anders slaat cilinder nummer 4 af.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45722 door handmatig-mechanisch
Reactie van een monteur op het onderwerp Koppelingsproblemen bij de Nissan Terrano D22 uit 2007
Als de olie erg dik is (EP 90) en ook erg vuil, is het mogelijk dat de versnellingen niet goed schakelen als ze koud zijn. Probeer bijvoorbeeld een andere, minder dikke olie, 70W 80, dan is het geen slecht idee om de olie te vervangen. Ik denk dat als je een lekkende cilinder hebt, het pedaal erg zacht zal zijn en de koppeling niet zal aangrijpen. Bovendien zal het remvloeistofpeil dalen door het lek. Kijk of de cilinders "verkleuren" en ontlucht ze zoals de vriend zegt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45737 door handmatig-mechanisch
dit is makkelijk te testen als het pedaal heel zacht aanvoelt als je erop trapt. Dan is er een probleem met de pomp of de cilinder. Als de vloeistof zwart en korstvormig is, moet je deze vervangen en in geval van nood de cilinder controleren. Controleer eerst het vloeistofniveau. Als dat laag is, is dat het probleem. Je kunt ook naar de hulpcilinder kijken terwijl iemand op het pedaal trapt en kijken hoeveel deze beweegt. Als het heel weinig is, ligt het aan een circuit. Als de cilinder goed beweegt, dat wil zeggen dat hij voldoende vooruit beweegt, dan is het de koppelingsset.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45906 door handmatig-mechanisch
Ik heb de remvloeistof vervangen en de reparatieset voor beide cilinders vervangen en het werkt weer als een zonnetje, maar uiteindelijk was dat niet het probleem. Het druklager stond op het punt kapot te gaan en dat gebeurde gisteren ook. Toen ik de stofkap van het uiteinde van de koppelingsvork verwijderde en naar binnen keek, zag ik dat het druklager helemaal uit elkaar lag. De vraag is nu: is er een stapsgewijze handleiding voor het demonteren van de versnellingsbak om de koppelingsset van die truck te vervangen? Ik heb veel gegoogled maar heb er niets over kunnen vinden.