Ongeveer vier jaar geleden bracht ik mijn Peugeot 406 HDI 2.0 naar de officiële dealer vanwege een motorstoring, die optreedt als de auto koud is en alleen bij het beklimmen van een steile helling. Na ongeveer € 2.000 hadden ze geen oplossing, omdat ze alle injectoren hadden vervangen en de turbo wilden vervangen. Ze rekenden me daarvoor € 1.000 extra, zonder te beseffen dat het probleem bij de turbo lag. Ik besloot de auto in de originele staat terug te brengen en de € 2.000 terug te betalen, omdat ik de volledige verantwoordelijkheid droeg en ik vond dat dat niet had mogen gebeuren. Ik diende de bijbehorende claim in, want na ongeveer acht bezoeken moest ik de auto meer dan een maand laten staan. De auto bleef dezelfde storing vertonen totdat ze me vertelden de turbo te vervangen. Uiteindelijk hebben ze de auto in de originele staat teruggebracht (ze vervingen de oude injectoren) en het geld terugbetaald. Gedurende deze vier jaar heeft de auto deze storing zeer sporadisch (minder dan 20 keer) gehad en alleen bij het beklimmen van een helling met de motor net gestart. Na twee of drie starts verdwijnt de motorstoringswaarschuwing en blijft alles perfect tot de volgende storing. Het lijkt een drukstoring te zijn, aangezien deze alleen optreedt als ik een steile heuvel oprijd met een koude motor. Het vreemde is dat de motorstoring na een paar starts verdwijnt.
Vraag: Weet iemand welke sensor deze storing kan aangeven? Zoals ik bij de dealer al zei, vertelden ze me dat de computer niet aangaf waar de fout zich voordeed, ondanks dat ik met het motorstoringslampje brandde.
Ik vraag me af of het een klep- of tuimelaarstoring is, want als de motor warm is, loopt hij perfect en beklimt hij dezelfde heuvel zonder problemen. Zou het een probleem met de klepafstelling of slijtage van de tuimelaar kunnen zijn? Zit er een sensor in het kleppendeksel die deze storing kan detecteren?