Hallo allemaal, ik heb problemen met een Renault Clio2 1.6 16v (K4M) uit 2002. Hoewel deze motoren over het algemeen solide en betrouwbaar zijn, hebben ze, naar wat ik heb waargenomen, chronische problemen met de penbobines in hun ontstekingssysteem. In dit geval

is het te... De auto heeft twee Duitse Beru-bobines die ik lang geleden zelf heb gemonteerd, en alles is in orde. Het andere paar geeft me echter pure problemen. Ik heb alles geprobeerd, Sagem-bobines, Chinese bobines, enzovoort. Omdat ik dacht dat er een probleem met het circuit was, heb ik het gecontroleerd. De laatste keer dat ik de bobines heb doorgebrand, heb ik voor de zekerheid de positie van de Duitse Beru-bobines veranderd (ze zaten in cilinder 1 en 4, ik heb ze veranderd naar 2 en 3, hetzelfde verhaal, de bobines die niet Duits zijn branden supersnel, de klant kijkt me al vreemd aan, en dat vind ik niet leuk...

Helaas heb ik op de lokale markt gekeken en

... . Bij andere vergelijkbare motoren branden de "goedkope" bobines wel door, maar nooit zo erg... het maakt me een beetje achterdochtig... ik vraag de community alsjeblieft om soortgelijke ervaringen in dit verband te delen, want ik overweeg om naar de hoofdstad te gaan om te kijken wat daar is, maar ik zou graag meningen hierover horen en zo niet nog een keer de fout in gaan... groeten aan iedereen. Dank jullie wel.