Zoek MDM

Bulletin

Renault K4M de spoelbrander

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44749 door handmatig-mechanisch
Renault K4M spoelbrander Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb problemen met een Renault Clio2 1.6 16v (K4M) uit 2002. Hoewel deze motoren over het algemeen solide en betrouwbaar zijn, hebben ze, naar wat ik heb waargenomen, chronische problemen met de penbobines in hun ontstekingssysteem. In dit geval:( is het te... De auto heeft twee Duitse Beru-bobines die ik lang geleden zelf heb gemonteerd, en alles is in orde. Het andere paar geeft me echter pure problemen. Ik heb alles geprobeerd, Sagem-bobines, Chinese bobines, enzovoort. Omdat ik dacht dat er een probleem met het circuit was, heb ik het gecontroleerd. De laatste keer dat ik de bobines heb doorgebrand, heb ik voor de zekerheid de positie van de Duitse Beru-bobines veranderd (ze zaten in cilinder 1 en 4, ik heb ze veranderd naar 2 en 3, hetzelfde verhaal, de bobines die niet Duits zijn branden supersnel, de klant kijkt me al vreemd aan, en dat vind ik niet leuk...:huh: Helaas heb ik op de lokale markt gekeken en:( ... . Bij andere vergelijkbare motoren branden de "goedkope" bobines wel door, maar nooit zo erg... het maakt me een beetje achterdochtig... ik vraag de community alsjeblieft om soortgelijke ervaringen in dit verband te delen, want ik overweeg om naar de hoofdstad te gaan om te kijken wat daar is, maar ik zou graag meningen hierover horen en zo niet nog een keer de fout in gaan... groeten aan iedereen. Dank jullie wel.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44751 door handmatig-mechanisch
Reactie van monteurs op het probleem met de Renault K4M-spoelbrander
Hallo allemaal, ik heb gezocht en iemand gevonden die Valeo-bobines heeft (Frankrijk). Ze zijn redelijk geprijsd, maar er zijn geen Beru-bobines te vinden. Heeft iemand deze bobines in deze auto geprobeerd? Hoe zijn ze? De auto-onderdelenhandelaar zegt dat ze goed zijn, maar dat is wat iedereen zegt. Hoe dan ook, op basis van mijn ervaring, raad ik aan om, als je bobines vervangt, ze te monteren met nieuwe, gecertificeerde bougies. Bedankt. Groeten allemaal.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44753 door handmatig-mechanisch
Wauw, weer een Renault..!! Hallo allemaal, dus jullie zeggen dat de bobines van de K4M doorbranden. Het eerste waar ik naar zou kijken (ik neem aan dat het mogelijk is) is de weerstand van deze bobines, zowel de originele als de bobines die je gaat vervangen. Want wat betreft elektrische vervanging heb ik al verschillen gezien tussen de verschillende merken.:onzeker: En hoewel het hetzelfde lijkt, is het dat niet, en nog minder wat betreft deze bobines... Als Beru er niet was, zou ik Bosch nemen in plaats van Sagem, en made in China, en het enige wat ik zou kopen is een knuffel voor mijn honden:gek: en weinig anders. Het probleem dat je hebt, is een kwestie van kwaliteit. Nou ja, het komt ook zelden voor dat ze allebei tegelijk kapot gaan, hoewel ze in deze K4M zo in paren worden gevoed, weet je, 1 en 4, 2 en 3 vanaf de ECU-aftakking, dus als ze in serie staan, is het mogelijk dat alleen de cilinder is doorgebrand. 1 en 4 zijn prima... je zou hun weerstand moeten meten. Wat de bougies betreft, de bougies die erop zitten (sommige Champion RC's) zullen werken...:woohoo: :kwaadaardig: :woohoo: :woohoo: Proost!!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44758 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal,:) bedankt voor jullie mening. Zoals jullie terecht opmerken, regelt de regeleenheid in de K4M van die jaren, hoewel de bobine in elke cilinder onafhankelijk is, ze per paar, DI-type of losgekoppeld, zoals ze dat hier noemen. Bijna nooit, zoals jullie zeggen, gaan beide tegelijk kapot, maar uit ervaring met dat systeem kan ik jullie vertellen dat ze over het algemeen niet lang meegaan als ik ze één voor één vervang... daar moet een verklaring voor zijn. Ik controleer altijd de weerstandswaarden, zoals jullie terecht aanbevelen. Ik heb ooit een gesprek gehad met een collega, hij vertelde me dat als de weerstand hetzelfde was, er qua merk geen verschil was. Ik beweerde het tegenovergestelde, de tijd heeft hem gelijk gegeven (ervaringen met vergelijkbare auto's), zolang je ze in deze systemen maar per paar combineert, jullie weten 1-4, 2-3, over de Chinezen ben ik het met jullie eens, maar in dit land zijn mensen erg aangetrokken tot de goedkoopste... Toen ik de Beru daar en hier verving, realiseerde ik me wat jullie me vertelden over de kwaliteit:) . Wat Bosh betreft, hier in Brazilië. Ze zijn niet slecht, maar ze hadden ze niet. Ik ga de Valeo proberen, die ik al voor de motor heb gekocht. Hopelijk gaan ze niet zo snel kapot als de andere... Groeten allemaal.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44819 door handmatig-mechanisch
Vervang beide pakkingen en smeer vet op de rubberen ring waar niemand ooit naar kijkt. Vochtigheid en motortemperatuur zijn funest voor ze. De alternatieven gaan ongeveer een of twee jaar mee. Als je kwaliteit wilt, zeg dan tegen de klant dat hij ze bij de dealer moet kopen. Begrijp één ding goed: het probleem ligt bij de klant, niet bij jou. Wij zijn geen tovenaars, wij zijn monteurs, en je kunt er weinig aan doen.