Hallo allemaal, ik ben het eens met ismael53 dat diagnoses georganiseerd moeten zijn. Maar als je goed kijkt naar de diagnoseprocedures die fabrikanten voor OBD-injectiesystemen hebben ontwikkeld, raden ze aan om eerst het foutgeheugen te raadplegen. Wichopit stelt zelfs dat het loskoppelen van de accu de codes niet wist. Bij OBD-systemen is 10 minuten losgekoppelde accu voldoende om alles in de ECU te wissen. Dat de codes direct daarna verschijnen, betekent, naar mijn ervaring, niet dat de codes niet gewist zijn. Als je OBD buiten beschouwing laat, is het enorm veel werk om alles te meten. Het systeem is zo ontworpen, wat tijd bespaart bij diagnoses. Als er bijvoorbeeld geen codes zijn, controleer je dan wat de ECU niet in zijn circuits kan detecteren: compressie, timing, pompdruk, enz. Naar mijn mening, gebaseerd op ervaring, moet het OBD-systeem niet als een complicatie worden beschouwd; integendeel, het is een onschatbare hulp bij het oplossen van problemen met een defect systeem. Het feit dat het systeem meerdere codes heeft, mag geen reden zijn om problemen te negeren die de ECU detecteert in de circuits die hij bewaakt en bestuurt. Met vriendelijke groet.