Hallo allemaal, na het lezen van de mening van ismael53 herinnerde ik me een ongebruikelijke storing, die vooral voorkomt bij motoren met een zeer gevoelige bedrading. Bij Nissan (KA24E, GA16DE, E16E) heb ik gezien wat ismael53 zegt: per ongeluk hebben ze de positie van de drivers of controllers van de injectoren veranderd, ik denk 2 voor 3. In deze gevallen liep de motor niet soepel en sloeg hij af of accelereerde hij niet. Een ander bekend probleem bij deze motoren is dat na reparatie één cilinder uitgeschakeld bleef en er vloeibare benzine uit de uitlaat kwam, totdat de motor opwarmde. Op dat moment kwam er geen vloeibare benzine meer uit de uitlaat en bleef de cilinder zonder verbranding. Ik merkte ook dat de motor koud niet accelereerde zoals normaal, op dat moment had ik er geen idee van... De eerste keer was het erg moeilijk om de storing te vinden. Wat er gebeurde, was dat de connector van de injector dezelfde vorm had als de hulpluchtklep (die de motor laat accelereren terwijl deze koud is). Hij werkt op accuspanning, net als de injector, maar de motor-ECU schakelt dit signaal niet om, net als de injector, en houdt de injector permanent open totdat de motor op temperatuur is. De connectoren zijn fysiek hetzelfde, maar verschillende kleuren vervagen na verloop van tijd en kunnen, als ze in aanraking komen met vuil, deze fout veroorzaken... Ik heb hem handmatig gescand, er waren geen codes, maar ik dacht aan een storing in de transistoren die het injectiesignaal schakelen. Ik testte de ECU in een andere, identieke auto en die werkte prima... Na vele tests waarbij ik de kleuren van de kabels in het elektrische schema analyseerde, realiseerde ik me deze situatie... Ik verwisselde de connectoren en het systeem normaliseerde onmiddellijk. Groeten.