Zoek MDM

Bulletin

Skoda Octavia 1.9 TDI

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44614 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica het probleem Skoda Octavia 1.9 TDI
NEE ISMAEL, JE HEBT ME HELEMAAL NIET BELEDIGD. IK WAARDEER JE ADVIES. WAT IK JE WILDE ZEGGEN, IS DAT IK NATUURLIJK HET NODIGE VERGRENDELINGSGEREEDSCHAP ZAL AANBRENGEN, ANDERS ZOU IK HET NIET DOEN. DE ENIGE TWIJFEL WAS WAAROM, TOEN IK NAAR DE DETAILS VRAAG OVER HET VERWIJDEREN VAN DE POELIE OM DE RIEM TE INSTALLEREN, ZOALS AUTODATA ZEGT, IEDEREEN ME VERTELDE DAT HET KON ZONDER DEZE TE DEMONTEREN, EN EEN ANDER ME AANBEVOLEN HEEFT HET TE DOEN VOOR DE HOMOGENE SPANNING EN EENVOUDIGE INSTALLATIE VAN DE RIEM. DANK JE WEL.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44628 door handmatig-mechanisch
Hallo. Ik ben erg geïnteresseerd in wat je vraagt. In al mijn tijd in dit vakgebied heb ik nog nooit het nokkenastandwiel van een motor hoeven te verwijderen, met een sleutel of een schuine sleutel, om een riem te vervangen. Ik zie de noodzaak er niet van in, en ik heb ook geen speciaal gereedschap nodig om een distributieriem te vervangen. Zoek gewoon de overeenkomstige markeringen op het nokkenastandwiel, de krukas of de brandstofinspuitpomp, indien van toepassing. Vergeet niet dat elke motor zijn fabrieksmarkeringen heeft, hetzij op de tandwielen zelf, hetzij op de versnellingsbak. Succes.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44634 door handmatig-mechanisch

MOV1973 schreef: Hallo. Ik ben erg geïnteresseerd in wat je vraagt. In al die tijd dat ik hieraan werk, heb ik nog nooit het nokkenastandwiel hoeven te verwijderen, met een sleutel of een schuine sleutel, van een motor vanwege een riemwissel... Ik zie de noodzaak er niet van in, en ik heb ook geen speciaal gereedschap nodig om een distributieriem te kunnen vervangen... zoek gewoon de corresponderende markeringen op het nokkenastandwiel, de krukas of de injectiepomp, indien van toepassing... onthoud dat elke motor zijn fabrieksmarkeringen heeft, hetzij op de tandwielen zelf, hetzij op de versnellingsbak. Succes.

...AH!!! Misschien vraagt de handleiding je om de keeringen correct te vervangen, dus terwijl je de auto demonteert, moet je indien nodig ook de spanners, hulplagers en waterpomp vervangen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44635 door handmatig-mechanisch
Hoi MOV1973, wat betreft wat je zegt over het verwijderen van de poelie om de juiste vervanging te doen, lijkt me redelijk. Wat ismael53 zegt klopt, voorheen, zoals je al zei, merkte je het op en dat was het, maar bij veel moderne motoren raadt de fabrikant aan om de nokken en krukas te blokkeren om de distributieriem te vervangen (handig voor dit doel). Bijvoorbeeld, een geval in een Renault K4M, als je de riem verwijdert zonder de nokken te blokkeren, zorgt ervoor dat de klepveren de neiging hebben om te draaien; als dat gebeurt, raken ze elkaar en buigen ze (de kleppen). Ik heb dit geval vaak gezien, vooral bij moderne DOHC-motoren waar het, vanwege de plaatsing van de kleppen en hun nabijheid tot de zuiger, raadzaam is om de instructies van de fabrikant te volgen. Wat in veel gevallen ook gebeurt, is dat als je de krukas niet blokkeert en er geen spie aan de punt zit (conisch), het BDP van cilinder 1 bij het aandraaien iets "verschuift" ten opzichte van de nok(ken). Als de motor ook een variabele distributie heeft, kan het zelfs gebeuren dat de zuiger de kleppen raakt bij het "positioneren" van de nokkenas. Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door . Reden: nokkenassen in plaats van krukassen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44678 door handmatig-mechanisch
Hallo MOV1973 Ik sta helemaal achter je, degene die ik heb veranderd, ik heb nooit tandwielen hoeven verwijderen om de timing te veranderen, maar als je de riem gaat vervangen, is de eerste plaats waar je naartoe gaat naar Autodata om je te begeleiden in de merken en in deze in het bijzonder ben ik verbaasd dat hij zei dat je de genoemde nokkenas poelie moest verwijderen, daarom zie ik alleen logica wanneer je de keering gaat vervangen, nou, daarom heb ik op verschillende forums geraadpleegd, sommigen vertellen me dat het raadzaam is om het te doen voor homogene spanning, anderen dat het niet nodig is en ik heb zelfs een pagina op internet gevonden waar het stond STAP VOOR STAP EN MET FOTO'S HOE DE TIJDSINSTELLING IN DEZE MOTOR IN HET BIJZONDER IS VERANDERD. IK HEB DE POELIE HELEMAAL NIET VERWIJDERD, IK HEB ALLE MARKERINGEN GEMARKEERD MET EEN TYPE EN TOEN IK KLAAR WAS EN DE MOTOR TWEE KEER DRAAIDE, KWAM HIJ ER VAST UIT, ZONDER SPECIAAL GEREEDSCHAP. HOE DAN OOK, HEEL ERG BEDANKT VOOR HET ADVIES EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR