Hoi WAL7ER, toen ik de grafiek later controleerde, realiseerde ik me dat het actuele gegevens waren. Met de motor in de opwarmfase (48 °C), stationair draaiend, werkend in CL (gesloten lus), dat wil zeggen, gesloten lus. De brandstofcorrectieparameters ten opzichte van het O2-sensorsignaal laten een licht rijke conditie zien. Tot hiertoe is alles min of meer in orde, aangezien er in ten minste één of meer cilinders sprake is van een slechte verbranding. Het enige wat me vreemd lijkt, is de berekende belastingswaarde van ongeveer 4,7%, vrij laag gezien het feit dat de motor, volgens wat je zegt, op drie cilinders draait. Verder is de ontstekingsvervroeging van 1,5 graad vrij laag. Controleer de aansluitingen op de motor-ECU, met name de massaverbindingen. Controleer de aansluitingen op de MAP op mogelijke lekkages in het inlaatspruitstuk, met name in cilinder 2. Als je geen toegang hebt tot de stilstaande beelden, misfire-tellers, kan een oscillogram van de CKP en CMP je wat aanwijzingen geven, en laten we tegelijkertijd de synchronisatie tussen de twee bekijken (correcte timing van de distributie). Nou, wat er gebeurt is dat ik een paar jaar geleden, in een zeer vergelijkbaar systeem, een soortgelijk probleem had dat ik nooit heb kunnen ontdekken. Uiteraard had ik toen minder informatie en ervaring. Ik ben benieuwd wat er met dat stukje aan de hand is. Hoe dan ook, het zijn juist deze moeilijke gevallen waar je het meest leert, en dat is de bedoeling. Met vriendelijke groet.