Zoek MDM

Bulletin

Chevrolet Aveo/Kalos 2011 mislukt

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44490 door handmatig-mechanisch
Reactie van monteurs bij de Chevrolet Aveo/Kalos uit 2011
Hoi WAL7ER, ik vergat te vermelden dat een ernstige misfire de katalysator kan beschadigen, omdat onverbrande brandstof de katalysator kan bereiken, waardoor de temperatuur aanzienlijk stijgt en de katalysator beschadigd raakt. Daarom koppelt de motor-ECU, als hij een misfire in een bepaalde cilinder detecteert, de injector die die cilinder voedt los om de katalysator niet te beschadigen. Dit zou kunnen verklaren waarom de injector van cilinder 2, wanneer je hem aansluit, ongeveer 20 seconden werkt en dan afslaat. Bovendien, als de motor-ECU de temperatuur van de katalysator buiten de limieten berekent, zal het motorstoringslampje knipperen op het moment dat de misfire optreedt, wat de katalysator kan beschadigen. Daarnaast kan ik je vertellen dat de stationairloopregeling moet worden aangepast wanneer een misfire wordt gedetecteerd, anders zou het motortoerental aanzienlijk dalen. Groeten
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44494 door handmatig-mechanisch
Dit is wat de scanner laat zien:

[ EOBD ]
Record3 -> Codes lezen -> Opgeslagen codes
P0300 Willekeurige/meerdere cilindermisfire gedetecteerd

[ EOBD ]
Record3 -> Live data -> Volledige dataset
1
DTC_CNT 1
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 4,7
ECT(°C) 48
SHRTFT1(%) -1,6
LONGFT1(%) -2,3
MAP(kPa) 46
RPM(rpm) 898
VSS(km/u) 0
SPARKADV(°) 1,5
IAT(°C) 27
TP(%) 0,0
O2SLOC B1S12--B2S----
O2B1S1(V) 0,125
SHRFTTB1S1(%) -0,8
O2B1S2(V) 0,695
SHRTFTB1S2(%) 99.2
OBDSUP OBDII
MIL_DIST(Km) 853
FRP(kPa) 114.787

Ik zal het stilstaande beeld controleren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44495 door handmatig-mechanisch
Hallo WAL7ER, ik analyseer de grafiek. De scanner toont de misfire-tellers niet in de huidige gegevens. Dit is erg belangrijk. Dit zijn trends, geen waarden. Ik wacht op de gegevens. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44496 door handmatig-mechanisch
Hoi WAL7ER, ik heb een vraag over de tabel die ik heb geplaatst, of het nu de huidige gegevens of de stilstaande beelden zijn. Ik weet niet zeker of ik het goed uitleg, want dat is niet hetzelfde. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44500 door handmatig-mechanisch
Hoi WAL7ER, toen ik de grafiek later controleerde, realiseerde ik me dat het actuele gegevens waren. Met de motor in de opwarmfase (48 °C), stationair draaiend, werkend in CL (gesloten lus), dat wil zeggen, gesloten lus. De brandstofcorrectieparameters ten opzichte van het O2-sensorsignaal laten een licht rijke conditie zien. Tot hiertoe is alles min of meer in orde, aangezien er in ten minste één of meer cilinders sprake is van een slechte verbranding. Het enige wat me vreemd lijkt, is de berekende belastingswaarde van ongeveer 4,7%, vrij laag gezien het feit dat de motor, volgens wat je zegt, op drie cilinders draait. Verder is de ontstekingsvervroeging van 1,5 graad vrij laag. Controleer de aansluitingen op de motor-ECU, met name de massaverbindingen. Controleer de aansluitingen op de MAP op mogelijke lekkages in het inlaatspruitstuk, met name in cilinder 2. Als je geen toegang hebt tot de stilstaande beelden, misfire-tellers, kan een oscillogram van de CKP en CMP je wat aanwijzingen geven, en laten we tegelijkertijd de synchronisatie tussen de twee bekijken (correcte timing van de distributie). Nou, wat er gebeurt is dat ik een paar jaar geleden, in een zeer vergelijkbaar systeem, een soortgelijk probleem had dat ik nooit heb kunnen ontdekken. Uiteraard had ik toen minder informatie en ervaring. Ik ben benieuwd wat er met dat stukje aan de hand is. Hoe dan ook, het zijn juist deze moeilijke gevallen waar je het meest leert, en dat is de bedoeling. Met vriendelijke groet.