Hallo allemaal, Walter: Treedt dit gedrag dat je beschrijft, waarbij cilinder 2 ongeveer 20 seconden draait nadat de injector is aangesloten en vervolgens uitschakelt, op wanneer de controle (P0300) wordt weergegeven of wanneer je de fout wist en de motor-ECU geen fouten meer heeft? Of is er geen verschil? Ik heb ook een aantal zeer goede berichten gelezen op een Australische website met verschillende vergelijkbare gevallen. Ongeveer EEN DERDE van de p0300-gevallen werd veroorzaakt door slechte massacontacten, vooral in de ECU. Een ander percentage werd veroorzaakt door
CKP- en/of CMP-problemen (controleer de "tanden" waar CKP invloed op heeft (breuken, vervormingen, enz.). Een ander belangrijk percentage van de misfires werd veroorzaakt door mechanische problemen (blijkbaar chronische problemen ter hoogte van de uitlaatkleppen van de motor (ze blijven af en toe hangen). Aanvankelijk met ongeloof begon ik de technische bulletins van GM (voorheen Daewoo) te raadplegen en zij melden een percentage gevallen waarbij p0300 om deze reden wordt weergegeven. Terugkomend op wat de gringo's zeggen: er zijn een paar gevallen waarin ze, na alles geprobeerd te hebben, de ECU voor een andere hebben vervangen en zich realiseerden dat elke ECU die ze in die motor hebben geplaatst P0300 weergaf. Daarnaast hebben ze de originele ECU van de auto in andere auto's gecontroleerd en die werkte prima (ze sloten een elektronisch probleem absoluut uit). In dit geval vonden ze de storing bij het demonteren van het uitlaatspruitstuk en het observeren van de grote ophoping van residu op de uitlaatklep ondanks de lage kilometerstand van de motor.
In de servicebulletins die ik kon lezen, kon dit effect, vastzittende uitlaatkleppen, niet direct worden geverifieerd met een compressietest, omdat de motor te langzaam draaide (ongeveer 300 tpm) om het probleem te manifesteren en dus te isoleren. Na wat meer over het onderwerp te hebben gelezen, melden de Russen ook soortgelijke problemen (p0300 zeer moeilijk te diagnosticeren), naast hoge emissies (HC) en een hoog brandstofverbruik (slechte verbranding in de motor). Na veel testen in verschillende gevallen vergelijkbaar met die van u, melden ze problemen in de cilinderkop (kleppen).
Wat betreft het af en toe vastzittende kleppen, dit is geen nieuw fenomeen, het komt voor sinds er motoren bestaan.
Ik ging verder met mijn onderzoek en vond een bulletin dat nogal wat soortgelijke gevallen meldde, auto's met 25.000 km of minder op de teller. Na controle van de uitlaatkleppen van de motor constateerden ze een grote ophoping van residu erin, vooral in gevallen waarin de motor veel korte ritten maakt, meerdere keren per dag (bijvoorbeeld in Chili). bussen), omdat de temperatuur van de motor (kleppen) niet een minimumtemperatuur bereikt waarbij de resten in de klepsteel verbranden en zich daarin niet ophopen (vergelijkbaar met wat er gebeurt in de bougie van een motor). Het raadplegen van een boek (engine valve review) beschrijft de ophoping van resten in de uitlaatklep als een van de belangrijkste redenen waarom een motorklep vastloopt en niet sluit terwijl deze permanent en/of met tussenpozen correspondeert. Daarnaast beschrijven ze een fenomeen dat ik niet kende, namelijk wanneer resten zich ophopen in de klep (door gewichtstoename en vooral wrijving met de klepgeleider, sluit deze langzaam). Als een klep langzamer sluit dan normaal, is het klepverdelingsdiagram in de cilinder niet gevuld met problemen, wat in dit geval tot misfires kan leiden (2). Ze raden ook voorzichtigheid aan bij het diagnosticeren, omdat de compressietest deze toestand niet altijd aantoont (het is niet onfeilbaar). Dit fenomeen lijkt veel voor te komen in koude klimaten in die motorfamilie. Ik weet dat wat ik zeg vreemd kan lijken, maar soms gaan er vreemde dingen mis in onderdelen en dit kan het geval zijn, en het wordt ook beschreven In veel Amerikaanse forums en servicebulletins. Oh, ik zag het al aankomen, maar in de servicebulletins van GM (Daewoo) waarschuwen ze dat als je de CKP, de motor-ECU of de hele motor vervangt, het ten zeerste wordt aanbevolen om de CKP-leerprocedure uit te voeren, anders kun je foutmeldingen krijgen (P1336, CKP-leerprocedure niet uitgevoerd). Met vriendelijke groet en ga zo door, het lijkt erop dat de Amerikanen ook dit soort problemen met deze systemen hebben gehad. Met vriendelijke groet aan iedereen.