Zoek MDM

Bulletin

Chevrolet Aveo/Kalos 2011 mislukt

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44501 door handmatig-mechanisch
Reactie van monteurs bij de Chevrolet Aveo/Kalos uit 2011
Hoi WAL7ER, ik heb dit gemist:

FRP (kPa) 114,787. Volgens mijn gegevens zou deze parameter de brandstofraildruk zijn, dat wil zeggen de brandstofdruk die door de ECU wordt gemeten. Ik weet niet of de gegevens 100% betrouwbaar zijn, maar de informatie die de scanner levert is in orde. 114 kPa is ongeveer 16,5 psi. Dat zou laag zijn, aangezien de toevoerdruk van de brandstofrail handmatig constant op ongeveer 47 psi zou moeten zijn. Als u het probleem niet kunt oplossen, is het daarom raadzaam om de druk in de brandstofrail te meten. slds.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44503 door handmatig-mechanisch
Hallo wal7er, vanuit je tweede bericht: "hahaha, ik heb geen keus, want ik krijg pure stukken hahaha, soms werken de auto's makkelijk mee, soms niet, en gelukkig is je vriend kikemec hier. De laatste diagnose uit Salfasur is om de cilinderkop te verwijderen, de eigenaar heeft bijna een hartaanval gehad. Door het bougiegat zie je de gloednieuwe zuigerkop, onlangs gepolijst. Ik zal de injectoren vervangen en een reactie geven." Ik had niet goed opgelet, maar met 35.000 km zou de zuigerkop niet perfect schoon en vrij van koolstof moeten zijn. Als hij volledig ontkoold is en de rest van de kamers "normale" koolstof bevatten voor 35.000 km, is het probleem duidelijk: er stroomt koelvloeistof van de motor naar de kamer (meestal een defecte pakking). Als er koelvloeistof wordt verbruikt en niet wordt afgevoerd, stroomt deze naar de kamer, waar deze wordt ontkoold en er misfire in die cilinder ontstaat. Is er informatie over eerdere temperatuurproblemen? Is de auto nieuw gekocht?
Wat ik in ieder geval doe om dit probleem te diagnosticeren, is: de kleppen van die cilinder gesloten laten, d.w.z. in compressie, de krukas blokkeren (pas op, gevaar als het niet correct wordt gedaan) en perslucht via het bougiegat inblazen. Als er verbinding is tussen de koelvloeistofkamers en de verbrandingskamers, zal het koelvloeistofniveau in de radiator of het expansievat stijgen wanneer u lucht blaast. Als er geen variatie is, is dat niet het geval. Het kan immers zijn dat de voorlopige diagnose van de dealer juist is. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44505 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je geduld met Fiat147. Kortom, de auto is gloednieuw gekocht. De vier zuigerkoppen zien er schoon uit, zonder koolstofafzetting of olieresten. Er is absoluut geen koelvloeistofverbruik. De FRP- of brandstofdrukmeting is niet erg nauwkeurig, omdat deze soms 0 aangeeft. Ik heb geprobeerd de druk te meten, maar de connectoren van de auto maken deze niet compatibel met mijn systeem. De auto reageert goed op plotseling accelereren, maar vertoont niet de typische symptomen van een lage brandstofdruk. Dat sluit ik uit. De auto heeft nokkenas- en krukassensoren, een MAP-sensor en lambdasondes 1 en 2 na de katalysator, beide werkend. ECT-sensor, klopsensor, TPS, IAC-klep en EGR-klep. Elke keer dat je er een loskoppelt, detecteert de ECU dit en gaat het MIL-lampje branden, net als wanneer je een injector loskoppelt. Alleen de lambdasonde O2B1S1 gaat niet aan wanneer je hem loskoppelt, maar de scantool geeft aan dat hij prima werkt wanneer je hem weer aansluit. Opgemerkt moet worden dat wanneer ik het motorstoringslampje uitschakel, het pas gaat branden als ik de auto op de weg duw, maar niet direct. Iets anders vreemds dat ik ontdekte toen ik de auto van onderaf bekeek, is het inlaatspruitstuk. Ik zie iets als een klein olielek net onder de defecte cilinder. Het komt onder het spruitstuk vandaan, niet via het kleppendeksel. Ik houd je op de hoogte. Ik voeg de volledige gegevens van de scantool bij.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44506 door handmatig-mechanisch
Hoi WAL7ER, de ECU gebruikt in principe twee diagnostische logica's. De eerste is het controleren van de continuïteit van de hoofdcircuits elke keer dat u het contact aanzet, en continu terwijl de motor draait. Om deze reden detecteert de ECU onderbrekingen als u een sensor of actuator loskoppelt. Dit zijn codes die onmiddellijk moeten worden gereset.
De tweede betreft problemen die ontstaan tijdens "OBD-trips" of rijcycli. In het geval van P0300 is dit een code die veel informatieverwerking door de ECU vereist om bijvoorbeeld te bepalen of er sprake is van misfire in de cilinder. Om deze reden is het geen code die automatisch wordt gegenereerd, zelfs niet de eerste keer dat deze zich voordoet. Als dit niet het geval was, zou het OBD-systeem geen fouttolerantie hebben en zouden we overspoeld worden met codes. Ik weet niet of dit duidelijk is. U moet de dichtheid van de pakking en het spruitstuk zelf controleren. Wat me ook opvalt, is dat de cilinder afslaat door overtollige uitlaatgasrecirculatie (EGR). Ik heb bijvoorbeeld gevallen gezien van systemen die EGR-gassen in 1 of 2 cilinders recirculeren, waarbij het EGR-systeem, als gevolg van een storing, de uitlaatgassen lukraak recirculeert, waardoor het mengsel in die cilinders sterk verarmt, wat kan leiden tot een ontstekingsfout. Ik weet het exacte merk en model van de motor niet meer, maar ooit kwamen er door een scheur in de cilinderkop EGR-gassen in het inlaatkanaal van de cilinder met de ontstekingsfout terecht. Dit is natuurlijk een extreem geval. Het EGR-kanaal naar de inlaat is tegenwoordig echter geïntegreerd in de cilinderkop zelf (interne kanalen). Controleer daarnaast of er een andere vacuüminlaat of de EVAP-inlaat in het spruitstuk van de cilinder zit die de ontstekingsfout veroorzaakt, of een ander systeem dat op het spruitstuk is aangesloten, met name nummer 2. Met vriendelijke groeten uit de regio Quilpue V.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44508 door handmatig-mechanisch
Hallo WAL7ER, ik heb dit gevonden:

[ EOBD ]
Record2 -> Freeze Frame

FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 4.7
ECT(°C) 58
SHRTFT1(%) 4.7
SHRTFT3(%) -100.0
LONGFT1(%) -1.6
LONGFT3(%) -100.0
MAP(kPa) 43
RPM(rpm) 878
VSS(km/h) 0

Het bevroren gegevensframe op het moment dat de code werd ingesteld, als een momentopname van de belangrijkste parameters precies op het moment dat p0300 door de ecu werd weergegeven.

SHRTFT1(%) 4.7
deze parameter betekent dat de ecu in realtime 4.7% van de berekende basispuls corrigeerde, als de waarde positief is, is het verrijkend, als de waarde negatief is, is het verarmend. Ik weet niet of u me begrijpt, maar het komt erop neer dat de ECU die het signaal van de zuurstofsensor verwerkt, vaststelt dat deze 4,7% arm is ten opzichte van de berekende basispuls. Om in realtime stoichiometrie te bereiken, corrigeert deze dus 4,7% richting +.
Op het moment dat p0300 verschijnt, deed zich dus een verrassende gebeurtenis voor waardoor de ECU plotseling bijna 5% arm werd. Dit dwong hem tot een reactie, bijvoorbeeld bij een ontstekingsfout. De zuurstofconcentratie in de uitlaatgassen vóór de katalysator stijgt, omdat er geen verbranding is of omdat deze zeer slecht is en bijna 21% van de zuurstof in de omgeving gemengd is met gassen die veel zuurstofarmer zijn (cilinders die goed branden). De ECU detecteert dan, vanwege het teveel aan zuurstof in de uitlaatgassen, een plotselinge armheid in het mengsel en corrigeert dit snel. In dit geval is de 4,7% verrijkt. De basispuls wordt in principe berekend door de ECU: de hoeveelheid lucht die de motor binnenkomt, het toerental, de temperatuur en andere minder belangrijke factoren. Met vriendelijke groet.