Hallo WAL7ER, ik heb dit gevonden:
[ EOBD ]
Record2 -> Freeze Frame
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 --
LOAD_PCT(%) 4.7
ECT(°C) 58
SHRTFT1(%) 4.7
SHRTFT3(%) -100.0
LONGFT1(%) -1.6
LONGFT3(%) -100.0
MAP(kPa) 43
RPM(rpm) 878
VSS(km/h) 0
Het bevroren gegevensframe op het moment dat de code werd ingesteld, als een momentopname van de belangrijkste parameters precies op het moment dat p0300 door de ecu werd weergegeven.
SHRTFT1(%) 4.7
deze parameter betekent dat de ecu in realtime 4.7% van de berekende basispuls corrigeerde, als de waarde positief is, is het verrijkend, als de waarde negatief is, is het verarmend. Ik weet niet of u me begrijpt, maar het komt erop neer dat de ECU die het signaal van de zuurstofsensor verwerkt, vaststelt dat deze 4,7% arm is ten opzichte van de berekende basispuls. Om in realtime stoichiometrie te bereiken, corrigeert deze dus 4,7% richting +.
Op het moment dat p0300 verschijnt, deed zich dus een verrassende gebeurtenis voor waardoor de ECU plotseling bijna 5% arm werd. Dit dwong hem tot een reactie, bijvoorbeeld bij een ontstekingsfout. De zuurstofconcentratie in de uitlaatgassen vóór de katalysator stijgt, omdat er geen verbranding is of omdat deze zeer slecht is en bijna 21% van de zuurstof in de omgeving gemengd is met gassen die veel zuurstofarmer zijn (cilinders die goed branden). De ECU detecteert dan, vanwege het teveel aan zuurstof in de uitlaatgassen, een plotselinge armheid in het mengsel en corrigeert dit snel. In dit geval is de 4,7% verrijkt. De basispuls wordt in principe berekend door de ECU: de hoeveelheid lucht die de motor binnenkomt, het toerental, de temperatuur en andere minder belangrijke factoren. Met vriendelijke groet.