Zoek MDM

Bulletin

Overmatig olieverbruik cilinders of geleiders?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar 1 week geleden #44359 door handmatig-mechanisch
Overmatig olieverbruik: cilinders of geleiders? Gepubliceerd door manual-mecanica
Mazda 323F 1.6 16V werd gemonteerd, standaard zuigers en zuigerveren werden uit de afdekking verwijderd en de klepsteelrubbers werden vervangen. De auto verbruikt 1 liter per 500 km en rookt veel na afremmen. Hij raakt nooit een bougie kwijt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar 1 week geleden #44362 door handmatig-mechanisch
Reactie van monteurs op het onderwerp van overmatig olieverbruik in cilinders of geleiders?
Hallo Alberto49,
het is mogelijk dat het een van de twee oorzaken is die je noemde. Het kan ook zijn dat de zuigerveren tijdens de montage zijn gebroken, dat ze verkeerd zijn uitgelijnd of dat ze verkeerd om zijn gemonteerd (met de markering 'TOP' naar beneden). Succes!
Miguel

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar 6 dagen geleden #44368 door handmatig-mechanisch
Reactie van monteurs op het onderwerp van overmatig olieverbruik in cilinders of geleiders?
Hallo alberto49, naast wat servilimit al zei: als de cilinderbussen niet beschadigd waren tijdens de installatie, weet ik niet of je de klepspeling hebt gecontroleerd, of dat er misschien een afdichting is gebroken bij de klepstang tijdens de montage, want dat lijkt me wel het geval... Groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar 6 dagen geleden #44369 door handmatig-mechanisch
Ik vergat ook nog te vermelden dat bij een nieuwe motor het honen van de cilinderbussen en het afstellen van de zuigerveren tijd kost en dat er wat olie verbruikt wordt totdat alles goed is afgesteld. Daarnaast neem ik aan dat de diametertolerantie tussen de zuiger, cilinder en zuigerveren "van hetzelfde type" is, zoals men dat noemt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar 6 dagen geleden #44373 door handmatig-mechanisch
Bedankt. Na 10.000 km te hebben gereden en constant olieverbruik te hebben geconstateerd, heb ik de motor volledig gedemonteerd. Een andere machinefabriek heeft de cilinders gecontroleerd en zei dat de speling tussen de zuiger en cilinder, die 0,03 mm zou moeten zijn, 0,06 mm was. Ze zeiden echter dat dit niet genoeg was om olieverbruik te veroorzaken, omdat de cilinder perfect was, zonder krassen of slijtage, en dat het probleem in de zuiger en zuigerveren moest zitten. Er is een nieuwe set zuigerveren en klepstangafdichtingen gemonteerd en de motor is weer in elkaar gezet. Het carterventilatiesysteem is gecontroleerd, maar de auto is nog steeds hetzelfde: veel vermogen, geen uitlaatgassen en geen vervuiling van de bougies, maar na het afremmen komt er veel rook uit de uitlaat. Ik wil de motor reviseren, maar ik weet niet of ik de cilinderkop of de cilinders opnieuw moet reviseren, en ik weet niet hoe ik de oorzaak kan achterhalen (ik repareer al 25 jaar motoren en heb zoiets nog nooit meegemaakt).