Hallo allemaal, inderdaad, zoals forumlid
Jona Lobo (87) al aangeeft, wordt in dit geval het knipperen van de richtingaanwijzers en alarmlichten aangestuurd door de BCM (body control module) op verzoek van de bestuurder. Het knippergeluid is "kunstmatig"; het wordt uitgezonden door de Instrument Cluster Control Module (IPC) en is bedoeld om de bestuurder te waarschuwen dat het systeem werkt. Ik zag een soortgelijk geval en na onderzoek ontdekte ik dat in bijna alle moderne Fords een diagnose van het dashboard handmatig (zonder scanner) kan worden uitgevoerd. De procedure is als volgt: druk op de resetknop van de dagteller en druk op de "AAN"-knop zonder de auto te starten. Na een paar seconden verschijnt de melding "TEST" op het digitale display van het dashboard. Laat dan de knop los en u bent binnen. De zelfdiagnosefuncties van de IPC zijn talrijk en u kunt ze openen of wijzigen door simpelweg één keer op de knop van de dagteller te drukken. Het geeft diverse informatie en foutcodes weer en test alle waarschuwingslampjes, toerental, snelheidsmeter, indicatoren, waarschuwingen, enz. Deze functies omvatten functies die Shime worden genoemd, waarbij de IPC alle verschillende akoestische signalen weergeeft, inclusief het waarschuwingslampje. Om de IPC-diagnosemodus te verlaten, draait u de sleutel eenvoudigweg om of drukt u op een knop totdat het dashboard weer normaal functioneert. Als er na de zelfdiagnose van de IPC en in de Shime-modus geen akoestisch signaal te horen is en er geen DTC's in de BCM zijn opgeslagen, ligt het probleem waarschijnlijk bij de IPC zelf, wat gezien het storingsgedrag het meest waarschijnlijke scenario is. Ik raad aan om tests uit te voeren, afhankelijk van het model; het is verbazingwekkend. Ik hoop dat dit helpt. Met vriendelijke groet, allemaal.