Zoek MDM

Bulletin

Fiat Dobló 1.9 Multijet 105 pk (2007)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 2 maanden geleden #42913 door handmatig-mechanisch
Fiat Dobló 1.9 Multijet 105pk (2007) Uitgegeven door manual-mecanica
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum.

Ik zoek hulp met mijn Fiat Dobló 1.9 JTD Multijet 105 pk bestelbus.

Het probleem met de bestelbus is dat er bij een toerental boven de 3000...3500 tpm
een geel lampje op het dashboard gaat branden.

Ik breng het naar de Fiat, ze sluiten het aan op een machine en het lampje is nu van het dashboard verwijderd (het gaat branden bij het starten en dooft dan, dat is normaal,
maar nu gaat het niet meer uit, het blijft branden.

Zou het de LAMBDA-sensor kunnen zijn?

Dit lampje gaat bij het starten branden samen met andere symbolen zoals beveiligingsslot, verwarming en dit gezegende kleine gele lampje: wanneer de motor wordt gestart, dooft het samen met de andere controlesymbolen.

De vraag is, kan iemand mij informeren?

Dit lampje vertegenwoordigt de afbeelding van een motor, en volgens de handleiding kan het door van alles komen wat mis is. Zonder iets te verduidelijken, breng het gewoon naar de dealer.

De bus is uit 2007, het lampje dat op het bedieningspaneel verschijnt, is geel en wanneer het gaat branden omdat het de 3000 ... -3500 RPM heeft overschreden. Het blijft nu permanent branden en de andere symbolen die verschijnen wanneer het contact wordt ingeschakeld, samen met dit gele lampje, verdwijnen wanneer de motor start, maar het lampje blijft niet branden. Ik herhaal, het is geel en het symbool vertegenwoordigt een motor.
Ik weet zeker dat meer dan één gebruiker van deze bus (Fiat Dobló 1.9 JTD Multijet 105 pk) hetzelfde is overkomen.
Ik zou graag uw ervaring horen.

Ik heb de handleiding gelezen en daarin staat dat u, wanneer dit lampje gaat branden, zo snel mogelijk naar de Fiat-dealer moet.
"Ik denk dat het bedoeld is om mensen bang te maken", want de bus werkt na dit incident perfect; hij loopt als een speer.
De dealer vertelt me dat het de turbocompressor zou kunnen zijn en dat het me ongeveer 1.000...1.500 euro zou kosten. Kortom, het is verbazingwekkend.
Ik zou graag een "echte" monteur ontmoeten met ervaring in deze zaken.

Ik ben elektronicamonteur met meer dan 40 jaar ervaring. Ik ben in 2012 met pensioen gegaan en ben 66 jaar oud. Als u problemen heeft met uw tv, computer, DTT of stereo, aarzel dan niet om het mij te vragen.

Ik hoop dat u... Veel succes (in het geval van mijn bus).

Hartelijk dank voor uw aandacht.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #44298 door handmatig-mechanisch
Reactie van handboekmonteur onderwerp Fiat Dobló 1.9 Multijet 105pk (2007)
Hallo, mijn bedrijfsbus heeft dezelfde motorversie, maar dan van eind 2005. Dit probleem doet zich vooral voor bij koud winterweer, wanneer de paraffine in de diesel dikker wordt. Als het lampje brandt en de reserve bijna op is, probeer dan goede diesel te tanken (het is zelfs verstandig om van tankstation te wisselen). Na ongeveer 50 of 100 km rijden, of de volgende keer dat u de bus start, gaat het lampje uit. Mogelijk moet u ook het dieselfilter vervangen. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #44321 door handmatig-mechanisch
Hallo, het heeft geen lambda omdat het een diesel is, maar het zou kunnen dat de turbodruksensor (in de drukslang of in het spruitstuk) vuil is of overdruk meet omdat de turbo-overdrukklep niet opengaat (of door een breuk in de long, of een breuk in de rubberen slang die naar de long of turbo-overdrukklep gaat, dan gaat het lampje van deze sensor branden als er bij die toerentallen overdruk is, om u te waarschuwen dat u niet moet breken... het zou ook kunnen dat de EGR niet goed werkt door vuil, en ook zoals de partner u heeft verteld, dat er water in het dieselfilter kan zitten, om dit te verhelpen, moet u het water via de onderste schroef van het filter wegpompen. Dit is waar ik in principe naar zou kijken, groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 10 maanden geleden #44341 door handmatig-mechanisch
Hoi! Ik ben het eens met ismael53, maar ik heb een vraag... Als er overdrukproblemen zouden zijn, zou de regeleenheid in de "nood"-modus gaan en zou de bus zonder turbo draaien... Is dit bij jou het geval? Welk probleem had je precies met de Fiat-mensen? Anders zou ik voor een vuile EGR gaan...