Zoek MDM

Bulletin

Zonder katalysator (lambdasonde, NOx-sonde) verbruik

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #42856 door handmatig-mechanisch
Verbruik zonder katalysator (lambdasonde, NOx-sonde) Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo mensen,

mijn Saxo VTS 1.4, 160.000 km. De vorige eigenaar heeft de katalysator verwijderd, het probleem is dat hij 9 km/liter verbruikt.
De vraag is:

wat moet ik doen om het brandstofverbruik zoveel mogelijk te verlagen? Zoals ik het begrijp, zou dit gebeuren met een arm brandstofmengsel, maar zonder de katalysator zouden de lambdasonde en de NOx-sonde de computer in de war kunnen brengen, waardoor een rijk brandstofmengsel zou worden aangestuurd, wat zou leiden tot een hoger verbruik.

Wat kan ik doen om het verbruiksprobleem op te lossen?

Uit wat ik heb gelezen, lijkt het erop dat er lambdasondesimulators of -emulators bestaan of dat de computer kan worden geconfigureerd om een zo laag mogelijk verbruik te bereiken. Klopt dit? Heeft u aanwijzingen?

Alvast bedankt voor uw reactie hierover. Met vriendelijke
groet,
Mauro

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #42906 door handmatig-mechanisch
Reactie van de handboek-monteurs op het onderwerp: Verbruik zonder katalysator (lambdasonde, NOx-sonde)
Het eerste wat je moet doen is er eentje op de sloop zoeken en erin zetten. Let niet op al die onzin dat het beter is zonder en zo... de berekening is zoals die is en meer is er niet, tenzij je de injectoren, de regeleenheid en alles wilt vervangen om duurder te worden dan de 16v. Ik heb een Calibra die zo was, en die was niets waard zonder katalysator. Ik heb de katalysator van de Polo ook leeggemaakt omdat die kapot was. En wat is er nu aan de hand, uiteindelijk, uit ervaring, zet hem erin en laat hem zitten. Volg mijn advies als je wilt, Citroën-ingenieurs zijn geen idioten, denk er eens over na...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.