Alvast bedankt. Ik heb een Ford Focus 1.6 100 pk Zetec benzinemotor uit 2000 met 245.000 km op de teller. Nadat ik een overmatig brandstofverbruik had zonder verlies met 5W-30 olie, ben ik onlangs overgestapt op 10W-40. Zonder noemenswaardige verbetering te merken (ik heb zelfs een liter bijgevuld na een rit van 500 km). Vandaag merkte ik lichte trillingen en een gebrek aan vermogen, alsof de motor een drietaktmotor was in plaats van een viertaktmotor, met als gevolg dat het moeilijk was om op toeren te komen. Vanuit stilstand en stationair draaien was er niets ongewoons te merken. Ik controleerde en in de vierde versnelling, bij 100 km/u, draaide de motor 4.000 tpm. Ik heb geprobeerd de bougies te vervangen en ontdekte dat het bovenste deel van de bougiebehuizingen bedekt was met een flinke laag olie, genoeg om twee servetten in te dompelen. Ik heb de bougies afgedroogd en vervangen door nieuwe, maar zonder resultaat. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Nogmaals hartelijk dank, Adolfo